Byggeskikkpris - kom med forslag!

God arkitektur og forming av omgivelsene gir oss opplevelser, inspirerer og kan gi positive ringvirkninger i omgivelsene. Karmøy kommune ønsker å hedre bygde prosjekter som viser fram god byggeskikk i dag og for fremtiden. Har du et godt forslag?

Nordre Liknesveg 66 vant byggeskikkprisen 2023 - Klikk for stort bildeNordre Liknesveg 66 vant byggeskikkprisen 2023. Torgeir Henden

Hvem kan sende inn forslag?

Alle kan komme med forslag til årets byggeskikkpris, frist er 1. oktober. Bruk skjemaet under, og send gjerne inn bilde av det prosjektet du synes fortjener årets byggeskikkpris.

Hva er byggeskikk?

Byggeskikk er måten vi bygger hus på, her i vår del av verden, i vår kommune. Byggeskikken er en del av samfunnet som vi alle må forholde oss til, både direkte ved at vi ferdes i og observerer de bygde omgivelsene, og indirekte fordi energibruk og klimagassutslipp fra bygninger har en global effekt.

Hvem og hva kan nomineres?

Byggekikkprisen skal motivere til økt innsats og forståelse for god arkitektur og byggeskikk. Prisen kan tildeles byggherre av et byggverk eller landskapsanlegg av høy arkitektonisk kvalitet, og som er godt tilpasset sine omgivelser. Prisen kan tildeles både nybygg, påbygg, tilbygg, ombygging, restaurering og tilbakeføring. I tillegg kan det tildeles diplom til arkitekt og håndverker.

Hvordan blir vinneren kåret?

Nå kan også du være med og bestemme hvem som vinner byggeskikkprisen! Etter forslagsfristen vil forslagene bli publisert og publikum kan stemme på sin favoritt. Hovedutvalg teknisk og miljø vedtar hvem som blir tildelt prisen, etter forslag fra et innstillingsutvalg. Publikumsstemmen teller som en stemme i innstillingskomiteen, som sender tre finalister til Hovedutvalg teknisk og miljø, der vinner blir vedtatt.

Les mer om byggeskikkprisen og retningslinjer for tildeling.

Nominasjon til årets byggeskikkpris innen 1. oktober:

Send bilder av din nominasjon til e-post: rujo@karmoy.kommune.no

Tidligere vinnere av byggeskikkprisen:

Les tidligere sendte nyhetsbrev