Nå kan du spare på god sortering

Fra januar starter ordningen som belønner god sortering av avfall. Da sparer du penger hvis du sorterer godt og kan stå over neste restavfallstømming. Her får du informasjon om hvordan ordningen fungerer.

Det du betaler for avfallet vil bestå av en fast kostnad og en variabel kostnad som avhenger av hvor mange ganger vi henter restavfall hos deg, samt en kostnad når du leverer avfall til miljøparken. Den faste kostnaden (grunngebyr) gir deg tilgang til alle deler av tjenesten som dunker, at kommunen henter avfall hjemme hos deg,  drift av miljøparken og videretransport og behandling av avfallet. Henting av avfall som kan gjenvinnes til nytt råstoff er inkludert i den faste kostnaden. 

Hver tømming registreres automatisk av renovasjonsbilene. Har du lite restavfall, kan du kanskje vente til neste tømmedag før dunken din blir tømt? Står du over tømmingen, betaler du heller ingenting for den tømmedagen.  

Hvordan kan jeg stå over neste tømming av restavfall?

Hovedregelen er at dunkene som står framme på tømmedag blir tømt og dermed registrert. Dersom du ønsker å stå over en tømming av restavfall - og kun matavfall skal tømmes, setter du kun frem matavfallsdunken. Hvis du har dunker som står tilgjengelig for renovatørene hele tiden og ikke bare på tømmedagen, triller du bort restavfallsdunken på tømmedag. Du sparer 77,50 kroner pr gang restavfallsdunken din ikke tømmes. 

Hva hvis jeg ikke har mulighet til å trille vekk dunken?

Dersom du av helsemessige grunner ikke har mulighet for å trille vekk dunken på tømmedag, kan du merke dunken med den lysegrønne “sparelappen”. Lappen får du på servicetorget på rådhuset i Kopervik, i miljøparken, og på bibliotekene i Skudeneshavn, Åkra, Kopervik og Norheim. Lappen tres rundt håndtaket på lokket. Husk å ta den av etter tømmedagen. Glemmer du å ta den av, går du glipp av neste tømming også. Ta vare på lappen til neste gang du vil stå over. Renovatørene jobber raskt, og det må være veldig tydelig for dem om dunken ikke skal tømmes. Det er derfor ikke tillatt med ulike former for selvlagede lapper/systemer.  

Bilde av grønn ""sparelapp" på lojjet på en restavfallsdunk - Klikk for stort bilde"Sparelappen " er en enkel løsning for de som ikke har anledning til å trille vekk restavfallsdunken.

Hvorfor innfører vi dette systemet?

Innføringen av den nye kildesorteringsordningen har på kort tid bidratt til at Karmøy kommune har gått fra blant de dårligste til de beste på kildesortering. Vi må likevel sortere enda bedre for å klare nye og strengere nasjonale krav i årene framover. Renovasjonen ønsker derfor å stimulere til enda bedre sortering på en positiv måte, og la de som sorterer godt få en belønning for det. 

Den nye sorteringsløsningen har gjort det enkelt å sortere rett. Nå følges den av et enkelt budskap: Kaster du det som kan gjenvinnes i restavfallsdunken koster det penger, mens hvis du sorterer det rett, koster det ingenting ekstra.  

Kommunen får betalt for de fleste avfallstyper du sorterer ut til materialgjenvinning, men restavfallet som ikke kan bli til noe nytt koster fellesskapet mye og må dekkes av gebyrene.  

Husstander med to boenheter betaler også for avfall for hybelen/kjellerleiligheten og tilsvarende. Dersom du ikke leier ut, produserer du heller ikke restavfall i dunken til leiligheten. Dermed vil du kunne stå over alle de 26 tømmingene og dermed spare 77,50 hver 14. dag, eller 2015 kroner i året. Det samme gjelder hytteabonnenter med egne dunker. Mange av hytteeierne i Karmøy har også bolig i kommunen. Dersom du ikke bruker hytta, eller tar restavfallet med hjem, kan du som regel la være å sette dunken frem for tømming og dermed spare penger. 

Ordningen gjelder de med egne dunker

Boliger som deler på store fellesdunker kan ikke velge å stå over. Det er fordi selv om du kanskje ikke trenger tømming, kan det hende at naboene har mer restavfall de neste dagene og trenger tømming. Disse vil derfor bli tømt uansett. De med fellesløsninger får likevel automatisk en samleplassrabatt.  

Hva om systemet misbrukes?

Med den nye ordningen får du som bor i Karmøy kommune større mulighet til å påvirke kostnadene for eget avfall enn de som bor i resten av landet. Renovasjonen har tillit til at systemet brukes riktig av de fleste. Dunken skal ikke være overfylt, og lokket skal ligge nedpå. Det er derfor ikke anledning til å stå over og ha overfylt beholder neste gang. Brukes strikken til å holde lokket på overfylt beholder på plass, ødelegges strikken. Dersom ordningen misbrukes, kan man få avviksmelding fra renovasjonen.  

Det er ikke tillatt å redusere restavfallet ved å kaste det som en av de andre avfallstypene. Det ødelegger videre behandling av avfallet og gir renovasjonen store kostnader fra behandlingsanleggene. Slik feilsortering kan medføre rød lapp og at avfallet ditt ikke hentes. Her kan du lese om de ulike meldingslappene. 

Husk at vi sorterer ut for å ta vare på ressursene. Når avfallet gjenvinnes som råstoff til nye produkter spares både klima og miljø for neste generasjon.  

Når får vi regning for tømmingene?

På “Min side” kan du velge om du ønsker å betale for renovasjon 4 eller 12 ganger i året. Den faste kostnaden deles da opp i 4 eller 12 deler og er med på hver regning. Kostnaden for de faktiske tømmingene du har hatt av restavfall kommer med på regningen 4 ganger i året. Du vil da kunne se hver dato vi har registrert tømming av restavfall hos deg.  

Meld deg på nyhetsbrev

Nyheter og informasjon om kommunens tilbud 
og aktiviteter, rett i din innboks. 

Kontaktinformasjon

Torbjørn Heggheim
Virksomhetsleder renovasjon
E-post
Mobil 46 87 93 90