Norges beste kommune på heltid

Karmøy kommune har jobbet for at flere skal jobbe heltid i helsesektoren. På fredag vant de pris for dette arbeidet som Norges beste kommune.

f.v: Trond Ellefsen, forbundsleder i Delta, varaordfører May Synnøve Rygh og hovedtillitsvalgt i Delta Karmøy Camilla Sandhåland Torgeir Henden

Karmøys varaordfører, May Synnøve Rygh, uttrykker stolthet over at kommunen nå er blant landets beste til å tilby heltidsstillinger for helsefagarbeidere. Hun understreker at dette ikke har skjedd tilfeldig, men er et resultat av hardt og målrettet arbeid for å fremme en heltidskultur. – Det at Karmøy nå er best på heltidskultur fortjener oppmerksomhet. Dette er ikke noe som kommer av seg selv, men et resultat av systematisk holdningsendring, forteller Rygh.

Rygh sier at det har vært viktig at kommunens ansatte, ledere og tillitsvalgte har jobbet sammen for å få flere i fulltidsjobber.  - Når forskjellige grupper, tillitsvalgte og ledelsen samarbeider godt, kan vi nå målene våre, sier hun. Personal- og organisasjonssjef Gyda Dickson forteller at Karmøy kommune vil fortsette med dette arbeidet. De planlegger hvordan fulltidsjobber kan gjøre organisasjonen bedre. - Målet er at både de som jobber i kommunen og de som bruker tjenestene, skal ha fordel av flere fulltidsstillinger, forklarer hun.

Gir bedre tjenester

Trond Ellefsen, forbundsleder i Delta overrekker diplomet på at Karmøy kommune er best i landet på utlysning av heltidsstillinger. Torgeir Henden

I 2023 var 59 prosent av helsefagarbeiderstillingene i Karmøy heltid. Delta mener det fortsatt kan bli bedre, men roser kommunen for innsatsen. – Karmøy jobber godt for å gjøre heltid vanlig, noe som er bra for økonomien, kvaliteten på tjenestene og arbeidsmiljøet, sier Trond Ellefsen i Delta.

Delta fremhever at heltid gir bedre tjenester, mindre bruk av overtid og vikarer, og et bedre arbeidsmiljø. De mener også at heltid er viktig for likestilling og livskvalitet. – Å satse på heltid gir både bedre tjenester og rettferdighet i arbeidslivet, sier Ellefsen.

I Norge er kun 25 prosent av helsefagarbeiderstillingene heltid, ifølge Delta.

Les tidligere sendte nyhetsbrev