Hovedplan veg

3 Beskrivelse av det kommunale vegnettet

Det kommunale vegnettet består pr. mai 2015 av 301.010 lm kommunale kjøreveger, i tillegg til 34.400 lm gang- og sykkelveger og 4.000 lm turveg. Samlet kommunal veglengde er 339.410 lm veg. Det vises til tabellen under og kartet nederst siden.

Vedlegg 2 viser en oversikt over alle registrerte eller estimerte mengder av de ulike vegobjekter på vegnettsnivå som ‘Driftsavdelingen’ forvalter og bekoster.

Oversikt over veglengder kommunale veger i hht NVDB
element enhet veglengde asfalt grus
Gater og veger lm 301.010 239.571 * 13.667 *
Gang- og sykkelveger lm 34.400 25.400 * 9.000
Turveger lm 4.000 4.000
Sum veglengde lm 339.410
Parkeringsplasser, skoler m2 70.000 70.000 0
Parkeringsplasser m2 3.120 3.120 0
Oversikt over veglengder kommunale veger i henhold til NVDB *253.238 lm veg av 301.010 lm kjøreveg ble fotografert i 2008.

Oversikten i vedlegg 2 er ikke komplett da kommunen i 2014 startet med å oppdatere registreringer av vegnettet for første gang med bruk av NVDB. Det er derfor ikke registrert mengder av bl.a. vegnavnskilt, husnummerskilt, sluk/ sandfang, strøsandkasser og åpne grøfter. For disse objektene er mengdene estimert. I tillegg drifter kommunen flere gang- og sykkelveger og turveger som til nå ikke er registrert i NVDB. Vegobjektene søppelstativ og toalett belastes ikke vegbudsjettet.

Vegforvalter og egenregien er organisert i samme enhet. Egenregien gjennomfører bl.a. befaringer og inspeksjoner av vegnettet, har beredskap og tar imot henvendelser fra publikum, gjennomfører brøyting, strøing og salting av veger, renhold, kantklipp, rensk av grøfter og stikkrenner, utbedring av lokale skader (skilt, autovern, bommer, bruer, kaier og mindre trafikksikkerhetstiltak), og mindre utbyggingsprosjekter med mer.

Vegforvalter gir uttalelser til byggemeldinger og reguleringsplaner, deltar i samarbeidsforum med Statens vegvesen og politiet (skiltgruppa) vedrørende skilt og trafikksikkerhetstiltak. Vegforvalter reviderer trafikksikkerhetsplanen, iverksetter og
følger opp denne. Vegforvalter står for utleie av kommunale torg og parkeringsplasser ved ulike arrangement, og deltar på byggemøter.

Vegforvalter utarbeider beskrivelser og inngår kontrakter i markedet, følger opp arbeider, har budsjettansvar og vedtar prioriteringer i fht tildelte rammer. Arbeider som hentes fra det private markedet omfatter bl.a. drift av veglys, deler av vinterdriften, vegmerking, asfaltarbeider, vedlikehold og oppsetting av nytt rekkverk, samt delvis inspeksjoner og vedlikehold av kaier og bruer.

Kommunen innhenter også ulike konsulenttjenester over tid, som f.eks. vurderinger av oppgraderingsbehovet for veglys.

Kart over kommunalt vegnett - Klikk for stort bildeKommunalt vegnett, målestokk: 1 : 140.000