Psykisk helsetjeneste for barn og unge med familie

Vi arbeider helsefremmende, forebyggende og gir oppfølging og behandling til barn og unge med psykiske plager, begynnende rusmiddelproblemer og reaksjoner på belastende livshendelser.

Vi gir gratis oppfølging til barn og unge fra 0-18 år, og deres foreldre/foresatte.

De som har fylt 18 år skal ta kontakt med kommunens rus- og psykisk helsetjeneste.

Vi kan tilby:

Akutt hjelp

Dersom det er behov for akutt hjelp? Ring 116 117

Tverrfaglig sammensatt

I vår tjeneste kan man møte barne- og ungdomspsykiater, psykologspesialister og psykolog, spesialsykepleiere, helsesykepleier, familieterapeut, spesialergoterapeut og barnevernspedagog. Vi har taushetsplikt.

Skriftlig henvendelse til Psykisk helsetjeneste for barn og unge med familie

Før Psykisk helsetjeneste kontaktes skriftlig, anbefaler vi at barnet/ungdommen tar kontakt med helsesykepleier/sosiallærer der dette er tilgjengelig på skolene. Foresatte til barn i førskolealder kan henvende seg til sin helsestasjon. Ved mistanke om lærevansker eller annet strev i barnehage/skole, inkludert skolefravær, bør en henvise barnet/ungdommen til Pedagogisk Psykologisk Tjeneste (PPT). De som er over 16 år kan henvende seg selv uten samtykke fra foresatte. Foresatte må være orientert og samtykke til at henvendelsen sendes for barn og unge som er under 16 år.

Henvendelse til Psykisk helsetjeneste for barn og unge med familie (DOCX, 35 kB)

Skriftlige henvendelser sendes til:
Psykisk helsetjeneste for barn og unge med familie, postboks 104, 4299 Avaldsnes.