Åpningstider
- Hverdager holder vi åpent for avtalte møter mellom kl. 09.00 - 14.30.
- Tirsdager og torsdager holder vi åpent for ikke-planlagte møter mellom kl. 12.00 og 14.00.
Hvordan søker jeg om økonomisk sosialhjelp?
Økonomisk sosialhjelp er en midlertidig inntekt. Før du kan få stønad må du vurdere alle andre muligheter til å forsørge deg selv. Dette kan for eksempel være gjennom jobb, andre inntekter eller egne midler. Du kan benytte elektronisk søknadsskjema eller PDF-skjema som du kan skrive ut og sender inn.
Søk om økonomisk sosialhjelp
Familiekontakt i NAV
Familiekontakt i NAV (FIN) er et tilbud til barnefamilier som har en vanskelig økonomisk hverdag. Målet er at familien skal få økonomisk selvstendighet og en bedret livssituasjon for hele familien. Etter at NAV har vurdert familien ut fra kriteriene for å delta, og familien takker ja til å være med, vil de få en egen, fast og tilgjengelig familiekontakt. Familiekontakten vil gi råd og veiledning til familien etter behov.
Hva kan en familiekontakt gjør for familien?
En familiekontakt gir familien:
- Råd og veiledning om familieøkonomi
- Råd og veiledning om bolig
- Støtte i samarbeid med helsetjenester, skole, barnevernet og andre tjenester familien har behov for
- Et eller flere hjemmebesøk om ønskelig, slik at vi kommer til deg/dere og du/dere slipper å reise til oss
- Hjelp til å finne aktuelle fritidstilbud for barna
- Hjelp til å komme i arbeid eller få veiledning på hvordan dere kan sikre stabil inntekt.
Hva må foreldrene gjøre?
Foreldrene samarbeider og deltar i samtaler med sin familiekontakt i møter på NAV-kontoret. Her kan de fortelle om familiens situasjon og behov (vi kaller det for kartlegging).
Foreldrene deltar i aktiviteter for å:
- komme i arbeid (for eksempel kurs og arbeidspraksis).
- få en mer stabil og bedre boligsituasjon.
- forbedre den økonomiske situasjonen.
- samarbeide om endringer i barnas situasjon, for eksempel skaffe barnehageplass eller plass i SFO, dersom familien ønsker dette.
Andre tjenester og selvbetjeningsløsninger
Informasjon om Nav sine tjenester og selvbetjeningsløsninger finner du på nav.no.
Har du ikke mulighet til å benytte deg av de digitale tjenestene eller trenger nødhjelp, kan du ta kontakt på NAV Karmøy-Bokn sin vakttelefon. Vakttelefonen besvares hverdager mellom kl. 09–15.