Hva koster avfallet?

Alt avfall som samles inn i miljøparken blir sendt videre til behandlingsanlegg som sikrer best mulig utnyttelse av ressursene i avfallet. For noen typer avfall mottar vi betaling når vi leverer det, men for de fleste typer må vi betale for transport og behandling. God sortering bidrar til lavere totalkostnader for alle.

Renovasjonen er basert på selvkostprinsippet, som betyr at abonnentene kun betaler det tjenesten faktisk koster, verken mer eller mindre. Vi jobber kontinuerlig for kostnadseffektive løsninger, og du kan bidra ved å sortere avfallet så godt som mulig.

Hvordan du betaler for avfallet

I Norge er det lovpålagt å ha renovasjonsabonnement. Det betyr at alle private boenheter betaler for at vi skal tilby dunker og hente avfall, samt for å ha tilgang til miljøparken. Det er med på å dekke kostnad til biler, maskiner, personell, administrasjon og investering og drift av både miljøpark og innsamling. Det dekker også deler av det det koster å sende avfallet du leverer til behandling. I tillegg er det en variabel avgift i miljøparken som du betaler når du kommer i vekta, og et kostnad per tømming av restavfallsdunken. Det skal dekke resterende kostnad knyttet til avfallet. 

Bilde av en haug med emballasje av glass og metall - Klikk for stort bildeNoen avfallstyper får vi betalt for, så jo bedre du sorterer, jo lavere kostnader må dekkes av gebyret

Nå er det lønnsomt å sortere enda bedre

De nye renovasjonsbilene er utstyrt med antenner som registrerer når dunkene blir tømt. Det betyr at vi fra januar 2024 gikk over til en gebyrmodell som gjør det ekstra lønnsomt for deg å sortere riktig.

 

Priser 2025

Renovasjonsavgift og dunker

Renovasjonsavgift, private
Tjeneste Kroner
Grunngebyr, bolig og fritidsbolig 2020
Kostnad per tømming av restavfall, 140 liter (standard dunk) 90
Kostnad per tømming av restavfall, 240 liter 155
Kostnad per tømming av restavfall, 370 liter 240
Kostnad per tømming av restavfall, 660 liter 425
Årsgebyr, bolig felles beholderløsning 3.640
Årsgebyr, hytte felles beholderløsning 2.740
I tillegg til grunngebyr vil det være inntil 26 årlige tømmegebyr basert på størrelse på restavfallsdunk og tømmehyppighet.

Forhåndsbetalt ekstrasekk for restavfall kan kjøpes i innbyggerkontakten på Rådhuset, bibliotekene (Norheim, Kopervik, Åkra og Skudeneshavn) samt i miljøparken. Sekken koster 67 kroner. 

Byttegebyr for endring av størrelse på husholdningsdunker: 500 kroner.

 

Priser Borgaredalen miljøpark 

Borgaredalen miljøpark, privat
Type levering Pris
Personbil, stasjonsvogn 130
Liten varebil, tilsvarende 4 m3 270
Liten henger (opptil og med 2,5 m lengde, 1 m høyt lass) 270
Stor varebil over 4 m3 490
Stor henger (over 2,5 – 4 m lengde, 1 m høyt lass) 490
Tonnpris privat (store lass og ved tvil) 1400
Farlig avfall, opp til 1 tonn årlig og elektrisk avfall gratis
Forurenset dekk, brukt til diverse, pris pr. stk 65
Hageavfall liten mengde 65
Hageavfall stor mengde 130
Hageavfall, tonnpris privat 650
NB! Dersom du har avfall i både bil og henger, betaler du for begge deler.

 

Karmøy kommune forbeholder seg retten til å veie lass. Disse prisene gjelder kun for husholdningsabonnenter i Karmøy kommune. Priser for renovasjon og levering i Borgaredalen for organisasjoner og bedrifter finner du under portalen “Næringsliv”.

 

Søknad om fritak for renovasjonsavgift

Dersom boligen din står til nedfalls og ikke egner seg for bruk, er det mulig å søke om fritak for renovasjonsavgiften. Tilstanden må dokumenteres med tekst og bilder innvendig og utvendig.

Dunkene vil da bli innhentet, og du blir fakturert et administrasjonsgebyr for behandling og innhenting av dunkene.

E-post med søknad sendes til post@karmoy.kommune.no.

Papirsøknad sendes Karmøy kommune, Rådhuset, Postboks 167, 4291 Kopervik.

Dersom du søker om fritak for vann og avløp og rørlegger bekrefter med rørlegger- og ferdigmelding at vanninntaket er plombert, vil du inntil videre også få fritak for renovasjon i tillegg til vann og avløp. 

Dersom du har fritak, vil du ikke betale grunngebyret for renovasjonstjenesten. I løpet av 2025 vil vi starte med kundekort som identifiserer abonnenter som betaler grunngebyr. Dersom du har fritak for renovasjon vil du dermed betale en høyere pris for levering av avfall til miljøparken.