Melding fra renovasjonen

Har du fått en lapp på en av dunkene dine? Da har vi en viktig melding til deg. Her kan du lese om hvorfor vi gir ut meldinger, hva de ulike lappene betyr, og litt mer om hva du kan gjøre for å ordne opp i forholdet.

Er det så viktig da..?

Bilde av tre gutter med sortert avfall, sittende på beholdere - Klikk for stort bilde

Ja, det er det! Stadig mer av avfallet vi henter hos deg materialgjenvinnes for å bli til råvarer til nye produkter. Det er derfor viktigere enn noen gang at avfallet sorteres riktig. Feilsortert avfall kan medfører gebyrer fra behandlingsanleggene til renovasjonen, og dårligere betaling for papir, emballasje av glass og metall og plastemballasje. Videre er det svært viktig å sortere farlig avfall og elektrisk riktig. Batterier som kastes i dunkene kan skape brann i både renovasjonsbil, ved omlasting og i behandlingsanleggene.

I tillegg til å sikre miljøriktig behandling av avfallet forsøker vi å holde prisene på tjenesten nede. Hver dag tømmer hver renovatør flere hundre dunker. For å få dette til må det gå litt fort. 4 meter ekstra gangavstand blir til 16 meter når renovatøren går fram og tilbake for å hente og plassere dunkene. Selv om det ikke tar lang tid å gå 16 meter ekstra til ett hus, kan det bli flere kilometer og mye ekstra tidsbruk i løpet av en uke om de må gå langt for å hente de enkelte dunkene. Vi setter derfor stor pris på om alle forholder seg til regelverket, og sørger for god og trygg fremkommelighet for renovatørene og renovasjonsbilene, enten det gjelder å klippe hekk eller å måke snø og strø på glatta.  

Lapp på dunken er en effektiv måte for oss å gi beskjed til deg om det er noe vi må gjøre deg oppmerksom på. Hvis du trenger mer informasjon om hvordan du skal sortere, renovasjonsforskrift, ofte stilte spørsmål og annet, finner du det på sidene om avfall og gjenvinning.

Gul lapp - påminnelse til deg

Bilde av gul lapp på en dunk - Klikk for stort bilde

 

Alle kan gjøre feil, og ofte oppstår det feil fordi man ikke er klar over hvordan alt skal sorteres, at trærne tar borti renovasjonsbilen og må klippes, eller ikke kommer på at når bilen parkeres på enkelte steder kan det hindre at renovasjonsbilen kommer fram. 

Får du en gul lapp, vil renovatøren gjøre deg oppmerksom på hva som må endres før neste tømming. Vi vil likevel ta med avfallet denne gangen. 

Dersom du fortsetter med samme feilsortering, hindringer for renovatøren ikke endres osv, kan du risikere å få rød lapp. Da blir ikke avfallet hentet før forholdet er utbedret. 

Typiske årsaker til gul beskjed:

 1. Feilsortert avfall som:

  • Glass og metall som ikke er emballasje kastes i dunken for emballasje av glass og metall. Husk at emballasje er stikkordet. En kaffekopp i porselen kan ødelegge 1 tonn innsamlet emballasje av glass, og drikkeglass er heller ikke emballasje. En knust kopp/tallerk kan legges i restavfallet. Steikepanner og skruer/spiker er produkter og ikke emballasje av metall. Alt metall som ikke er emballasje leveres til miljøparken.  Små malingspann som passer i innkastlukene og er helt tomme og tørre kan leveres som metallemballasje. Større spann og spann med litt maling i skal leveres i miljøparken.
  • Plast som ikke er plastemballasje. Produkter av plast som leker, kasser osv er plast men inngår ikke i ordningen for plastemballasje. Det er kun emballasjen som er rundt/på produktene som skal samles i plastretursekken. Når den nye gjenvinningsstasjonen står klar, vil vi ta imot all hardplast og sende dette til materialgjenvinning.  Malingspann av plast kan sorteres som plastemballasje, men de må være helt tomme og tørre. Er det litt maling igjen, skal det leveres som farlig avfall i Borgaredalen. Du kan samle rester av flere spann i ett spann før innlevering.
  • Mangel på sortering. Dersom matavfall, plastemballasje, papp, papir og kartong, samt emballasje av glass og metall ikke sorteres, går mange ressurser tapt, og utgiftene til behandling av avfallet stiger, noe som på sikt kan øke renovasjonsgebyret. 

2. Parkering av bil som gjør at renovasjonsbilen ikke kommer fram eller ikke får snu på godkjente snuplasser. 

3. Busker og trær som står i veien for renovasjonsbilen eller hindrer sikt.

Renovasjonsbilen kjører der barn ferdes, og vi er avhengig av god sikt for å unngå ulykker. Greiner som stikker ut kan ødelegge antenner og annet utstyr på bilene.
Mer info om beskjæring av hekker finnes også på artikkelen for trafikksikkerhet.

4. Kanter, trapper eller andre hindringer 

Vi er avhengig av at tømmingen går fort, og at renovatørene ikke får belastningsskader av arbeidet. Selv om det er enkelt å trille en dunk opp og ned en trapp en gang i ny og ne, er belastningen noe annet når renovatørene må gjøre dette mange ganger daglig. Beholderne skal derfor stå slik at de renovatørene ikke må løfte dem, med enkelt trille dem til og fra renovasjonsbilen.

5. For lang henteavstand

På tømmedagen skal beholderne stå maks 5 meter fra der renovasjonsbilen kjører. Selv om du har fått tømming i tidligere år på langt lengre henteavstand, må du flytte beholderne til innenfor 5 meter til neste tømming. Dette er viktig både for at vi skal rekke å tømme alle beholderne (enkelte ruter har 1000 tømminger per dag), og for at det skal være klart for renovatøren om du har satt dunkene fram og ønsker tømming, eller ønsker å spare penger ved å hoppe over denne restavfallstømmingen.  

Rød lapp - Da må du ordne opp for å få tømming

Rød lapp på dunk - Klikk for stort bilde

Rød beskjed gis ved mer alvorlige forhold enn gul, eller at du allerede har fått gul lapp på dunken uten at forholdet er utbedret. Eksempler kan være gjentakende bruk av plastposer til matavfallet på tross av gul meldingslapp, restavfall i matavfallet, for lang henteavstand osv. Ved rød lapp hentes ikke avfallet. Vi kjører heller ikke egne ruter for å hente inn avfallet etter at forholdet eventuelt er fikset, men tømmer som vanlig på neste ordinære besøk for den avfallstypen, såfremt forholdet er ordnet opp i. 

 

Mørkegrønn lapp - gjelder beholderne 

Grønn lapp på dunken - Klikk for stort bilde

Dunkene eies av renovasjonen, men du som abonnent er ansvarlig for renhold. Over tid kan dunkene og lokkene bli slitt og ødelagte. Da vil vi bytte utstyret for deg. Grønn lapp på ødelagt dunk viser at vi er klar over problemet, og vil fikse det snarlig. Du trenger ikke foreta deg noe annet enn å sørge for at beholderen er tilgjengelig for renovatøren. 

Relativt rene dunker gjør både nabolaget og arbeidsforholdene for renovatørene triveligere. Vi anbefaler derfor å rengjøre dunkene ved behov.