Nytt hentested – takk for at du bidrar

Renovasjonsbilene møter hindringer som dårlig veistandard, trange passasjer og feilparkerte biler på mange veier. For å sikre en stabil, sikker og rimelig tjeneste, endrer vi litt på rutene og dunkenes plassering på tømmedagen.

Om det gjelder deg vil du få tekstmelding/SMS med mer informasjon. 

Hvorfor endres rutinene?

Renovasjonsbilene våre opplever ofte utfordringer på veier med dårlig fremkommelighet, trange forhold eller hindringer som feilparkerte biler. Dette påvirker tjenesten for alle. Endringene gjøres for å sikre at vi kan tilby:

  • En stabil og sikker renovasjonstjeneste. Dersom noen biler settes ut av drift går det ut over mange abonnenter som ikke får tømming.
  • Bedre effektivitet. Renovatørene tømmer over tusen dunker daglig per bil, og må jobbe raskt for å betjene alle.
  • Lavest mulig kostnader knyttet til drift, reparasjoner, bilberging og skade på eiendommer, slik at renovasjonsgebyret ditt holdes nede.

 

Utfordringene:

  • Plass: Store biler trenger god plass. Smale veier, trær og busker som vokser ut i veien, mangel på snuplass eller murer som bygges for nær kjørebanen, skaper problemer. Dette fører også til skade på eiendommer.
  • Sikkerhet: Manglende snuplass fører til farlige og tidkrevende ryggemanøvrer.
  • Veistandard: Mange sideveier tåler ikke belastningen av tunge biler. Dette fører til skade på vei og fastkjørte biler.
  • Vinterforhold: Ubrøytede og glatte veier gjør det risikabelt å kjøre.
  • Unødvendig kjøring: Mange er flinke til å sortere, og trenger ikke tømming hver gang. Da er det lite hensiktsmessig å rygge 300 meter på en smal og dårlig vei opp til et hus som ikke trenger tømming.

 

Når vi ikke lenger finner det forsvarlig å kjøre inn til alle hus, tenker kanskje enkelte at “renovatøren kan vel bare gå inn 50 meter og hente dunken?”. Men 50 meter blir til 200 meter når man går fram og tilbake for å hente og sette tilbake dunken. Med hundrevis av abonnenter hver dag har ikke renovatørene kapasitet til dette. Derfor er det totalt sett mer hensiktsmessig at hver abonnent triller dunkene til et angitt sted på tømmedagen. For deg som abonnent betyr det at du triller restavfall/matavfall to ganger i måneden eller sjeldnere, papir og plast hver sjette uke, og dunk for glass og metall hver tolvte uke. Renovatørene triller dunker hele dagen. Når alle bidrar litt, skaper vi en mer effektiv og stabil tjeneste for alle. Kanskje kan dere samarbeide litt om dette i nabolaget?

 

Hva betyr dette for deg?

  • Alle bør vurdere om dunkene kan plasseres mer hensiktsmessig. 
  • Enkelte abonnenter vil få beskjed om endring av hentested på tømmedagen. Du kan likevel ha dunkene andre steder til vanlig, bare de trilles til riktig sted på tømmedag. 
  • Dersom vind er en utfordring på hentestedet, bør du vurdere hvordan dunkene best kan sikres der dine står.


Slik kan vi samarbeide:

  • Snakk med naboene og finn løsninger sammen. Er det behov for fellesdunker hos dere? 
  • Del på oppgaven med å trille dunkene om mulig.


Dersom en ny felles samleplass er nødvendig, ta kontakt med renovasjonen på renovasjon@karmoy.kommune.no. Det kan søke om støtte til etablering på opptil 1000 kroner per abonnent.

 

Les mer om krav til plassering av dunker og veistandard i Renovasjonsforskriften (PDF, 799 kB) og Renovasjonsteknisk norm (PDF, 7 MB) (PDF, 7 MB). Husk at sjåføren alltid vurderer om veien er trygg å kjøre, i henhold til vegtrafikkloven.