Jeg ønsker å skille ut en tomt/dele eiendommen min

Når man deler opp en eiendom, lager man en ny eiendom fra en del av en annen eiendom. Den nye eiendommen får sine egne grenser og et unikt gårds- og bruksnummer i eiendomsregisteret. Den kan stå alene eller bli en del av en annen allerede eksisterende eiendom.

Fremgangsmåte ved deling av eiendom

Bestill kart som viser de ønskede nye grensene. Varsle naboer om planene

En må først bestille naboliste og kart. Det bestilles gjennom egen nettportal. 

Nabovarsel og kart må bli mottatt før søknaden om deling sendes inn. 

På kartet må det tydelig vise: 

  • Tegnet inn de ønskede nye grensene.
  • Andre grenser skal vises.
  • Parsellnummer.
  • Adkomst og parkering

Dette skal så legges ved når det søkes om deling.

Bestilling av naboliste og kart kan du gjøre her

Er du eller er det flere eiere av eiendommen?

Hvis du søker på vegene av andre, eller det er flere eiere. Da må det lages fullmaktsskjema fra de du søker på vegne av. At du bruker skjema for deling må presiseres under “Tillatelse til andre disposisjoner enn nevnt over” i fullmaktsskjema.

Du finner fullmaktsskjema her

Dette MÅ sendes i originalversjon i posten til kommunen.

Karmøy kommune
Rådhuset
Pb.167
4291 Kopervik

Merk skjemaet med “Gjelder sak om deling av eiendom gnr. xxxx, bnr. xxxx”

Bestill oppmåling ved deling av eiendom

Bestilling av oppmåling

For å søke om oppmåling samtidig som du sender inn søknad om deling. Da må du fylle ut et oppmålingsskjema og legge den til som vedlegg til saken. Det må være underskrevet, men du kan scanne eller ta et godt og klart bilde av søknaden, slik at du kan legge den ved søknad om deling i et senere steg.

Du finner søknad om oppmåling ved deling her

Sender du inn bestilling av oppmåling for andre enn deg selv?

Da må du fylle ut det riktige delene i det samme fullmaktsskjema du sender inn for deling.

Er det fradeling av tilleggsareal?

Hvis søknaden gjelder fradeling av tilleggsareal, må skjemaet om sammenslåing sendes inn i originalversjon i posten

Du finner søknad om sammenslåing her

Innsending av søknad om deling og fullmaktskjema

Har du nå fått tak i alle delene ovenfor vil du nå være klar til å sende inn søknaden om deling og fullmaktsskjema.

Søknad om deling

Søknaden om deling finner du her

Må du har skjema i papir, ta kontakt med Innbyggerkontakt.

Innsending av fullmakts- og sammenslåingsskjema 

Dette MÅ sendes i originalversjon i posten til kommunen.

Karmøy kommune
Rådhuset
Pb.167
4291 Kopervik

Merk skjemaet med "Gjelder sak om deling av eiendom gnr. xxxx, bnr. xxxx"

Hvem det gjelder

Dersom du eier en eiendom eller har fått eierens tillatelse, og ønsker å dele eller skille ut en tomt - enten den er bebygd eller er ubebygd, gjelder dette for deg.

Saksgangen i delingssak

Når søknaden er godkjent, kan oppmåling av de nye grensene starte. Dette skjer forutsatt at søknaden om oppmåling er sendt inn sammen med delingssøknaden.

Hvem er ansvarlig for behandlingen av søknaden, eller vil du snakke med vedkommende?

Gjelder søknaden en landbrukseiendom skal søknaden vurderes etter jordloven og plan- og bygningsloven. Det er landbruksavdelingen som er saksbehandler

Bestill saksbehandler under "natur, landbruk og miljø"

Er det en vanlig eiendom som ikke er tilknyttet en landbrukseiendom er det sektor areal og byggesak ved byggesak som er saksbehandler.

Bestill saksbehandler under "byggesak og tilsyn"

 

Behandlingsfrist

Plan- og bygningsloven og jordloven

Saksbehandlingsfrist hos kommunen er 12 uker fra kommunen har mottatt komplett søknad.

Fristen gjelder ikke i den tiden det tar å få uttaler fra andre myndigheter, som naturfaglige uttalelser, uttale fra vegmyndigheter (kommunale og statlige), Statsforvalter og andre.

Oppmåling

Saksbehandlingsfrist er 16 uker fra kommunen har mottatt all aktuell og nødvendig dokumentasjon.

Denne fristen løper etter at saksbehandlingen etter plan- og bygningsloven og jordloven er vedtatt og sendt videre til oppmåling.

Hva koster det?

Du må betale for både delingssøknad og oppmåling.

Delingssøknad etter plan og bygningsloven koster:

§3.17 Delingssaker – pbl. § 20-1 m.
Tjeneste Pris
Gebyr for evnt. dispensasjon kommer i tillegg
Fradeling av tomt 7.200
Tilleggsareal/Arealoverføring 4.100
Delingssaker utover en parsell faktureres med 50% per enhet.

Delingssøknad etter jordloven koster: 

Delingssaker etter jordloven §12
Sakstype Pris
Delingssaker etter jordloven §12 2.000

Oppmåling koster:

§4.5 Etablering av matrikkelenhet/parsell og arealoverføring (ikke til regulert offentlig veg)
Tjeneste Pris
Per matrikkelenhet som etableres eller ved arealoverføring, per overføring 24.300
Tillegg per usikre grensepunkt som må klarlegges i saken 2.500
Tillegg per nye grensepunkt som opprettes i saken eller nymerking, påvisning eller kontroll av eksisterende grensepunkt 1.200
Pris per overskytende tomt/parsell (reduksjonssats medregnet) (Reduksjonssats gjelder ved oppretting av flere tilgrensende matrikkeleneheter samtidig.Det betales 70 % av satsene fra og med 2. tomt/parsell til og med 5. tomt/parsell. Det betales 50 % av satsene fra og med 6. tomt/parsell). 17. 010 (70%), 12.150 (50%)
Ved grensejustering samtidig med fradeling av ny parsell betales 25% av satsen for grensejustering,V.nr. 4.9.1 2.700
Matrikulering av eksisterende umatrikulert grunn
Pris som for etablering av ny matrikkelenhet. (se over). Tillegg per nye pkt. som må opprettes eller kontrolleres i saken, og tillegg per usikre grensepunkt som må klarlegges i saken (Se over)

Hva skjer videre?

Etter at søknaden er behandlet og det er gitt tillatelse til opprettelse av ny eiendom. Sendes saken videre til de som skal måle opp grensene på den nye eiendommen.

Når alle parter har godkjent utfallet av oppmålingsforretningen, vil grensepunktene bli merket, nye grenser vil bli registrert i eiendomsregisteret og et nytt gårds- og bruksnummer vil bli tinglyst. Du vil også motta et matrikkelbrev (også kalt målebrev). Et matrikkelbrev viser alle opplysninger om en eiendom, inkludert bygninger og adresser, som er registrert i det norske eiendomsregisteret Matrikkelen.