Fett og dovett – ikke alt skal i do!

Bruker du toalettet som søppelbøtte? Ikke gjør det! Kaster du tamponger, våtservietter eller bind i toalettet bidrar du nemlig til at store mengder plast havner i havet og at kommunens avløpsanlegg får problemer.

Bilde viser en haug med husholdningsavfall i plast som inkluderer en plastikkpose, kondomer, tanntråd, sprøyter, og mer - Klikk for stort bildeBilde av husholdningsavfall i strandkanten

​Hva skal i do?

Bæsj, tiss og dopapir er det som skal i do!

​Hva skal ikke i do?

Q-tips, våtservietter, kondomer, kjemikalier, medisiner og fett skal ikke i do! Dette tetter igjen avløpsrørene og kan havne i havet.

Bruk søppelbøtta!

Kjøp en liten søppelbøtte til badet, som du kan bruke til q-tips, våtservietter og annet avfall som oppstår på badet. Bruker du søppelbøtta i stedet for toalettet bidrar du direkte til mindre trøbbel i avløpssystemet og mindre plast i havet.

Fettet ditt tetter rørene!

Ikke kast matfettet ditt i vasken eller i do. Fett fra matrester og matlaging tetter og skaper problemer i både dine egne og kommunens rør- og renseanlegg. Det holder også liv i alle rottene.

Det hjelper ikke at det benyttes varmt vann og såpe når fettet fjernes fra gryter og panner, for fettet vil stivne igjen når det kommer lenger ut i rørene.