Fakta om drikkevannet i Karmøy

Visste du at drikkevannet ditt kommer fra ulike vannkilder på Karmøy, og at alt vannet blir renset ved Karmøy vannverk på Brekke?

Fra Brekke blir vannet transportert rundt til hele Karmøy ved hjelp av et stort rørnett, flere høydebasseng og trykkøkningsstasjoner.

Totalt leverer Karmøy vannverk drikkevann til cirka 42 000 personer. Dette inkluderer nesten alle husstander og bedifter på Karmøy, hele fastlandet og deler av Tysvær kommune. Unntaket er de som har egen brønn, og noen områder på Syre som mottar vann fra Syre vannverk.

Kvaliteten på drikkevannet i Karmøy kommune

• Kvaliteten på drikkevannet garanteres av hyppige prøver, laboratoriekontroller og vannverkets kvalitetssystem.
  • I Karmøy har drikkevannet en hardhet på 0,8 mmol pr liter. Det betyr at du ikke trenger å tilsette salt i oppvaskmaskinen.
  • Kvalitetskravene til drikkevannet er regulert i drikkevannsforskriften

Bilde viser vannverket i vannkanten, med oransj tak og lysegrønne farger på bygningen. - Klikk for stort bildeBilde av Karmøy vannverk og Brekkevatnet