Problemer med drikkevannet?I knappene under kan du finne svar på noen av de vanligste problemene du som innbygger kan oppleve med drikkevannet. Mistenker du en vannlekkasje? Ta kontakt med rørlegger/entreprenør dersom du mistenker vannlekkasje på ditt eget vannrør. Dersom du oppdager vannlekkasje andre steder, ta kontakt med våre lekkasjesøkere.Typiske tegn på vannlekkasjeLyd, støy eller during i hus og rørEndringer i trykk eller vannmengdeRennende vann i terrenget når det burde vært tørtLyd eller vann som renner fra kummerLes mer om hvordan du kan finne og stoppe vannlekkasje (PDF, 484 kB)Kontakt våre lekkasjesøkereTelefon innenfor ordinær åpningstid 0800-1530: 466 76 175Akutte hendelser utenom ordinær åpningstid: 416 35 877 Har du redusert vannmengde eller trykk? Ulike årsaker til dårlig vanntrykk eller lav vannmengde:Det kan være at du har en lekkasje på vannrøret ditt. Ved mistanke om lekkasje, ta kontakt med rørlegger/entreprenør og forsikringsselskapet ditt.Av og til kan det danne seg et belegg på innsiden av vannrøret, noe som kan føre til at røret gror igjen og gir deg mindre vannmengde. Vi anbefaler at du forsøker å spyle gjennom røret for å forsøke å løsne det innvendige belegget. Ta kontakt rørlegger/entreprenør dersom du trenger hjelp til dette.Siler i kraner eller blandebatterier kan være delvis tette, rensing av disse kan hjelpe.Det kan være tilstoppinger i ventiler eller andre innsnevringer på rørnettet. Kontakt rørlegger/entreprenør for å undersøke dette. I ekstra kalde perioder kan du oppleve at vannrørene fryser, dersom disse ikke ligger på frostfri dybde. Kontakt rørlegger/entreprenør for undersøkelser og tining av frosne rør.Hvilket vanntrykk skal du ha?Dersom du mistenker at du har for lavt trykk, kan det utføres en trykkmåling.I Karmøy kommune lover vi å levere minst 2 bar på det punktet hvor du er koblet til det kommunale vannrøret. Dersom trykket ditt er høyere enn 2 bar og du likevel ønsker høyere trykk, er du selv ansvarlig for å installere trykkøkning. Dette kan du få hjelp til fra rørlegger/entreprenør.Du kan lese mer om dette i kapittel 3.9 i administrative bestemmelser 2017. Har du farge, luftbobler eller partikler i vannet? Våre kunder kan en sjelden gang oppleve å få farge, bobler eller partikler i drikkevannet. Her er noen tips dersom du skulle oppleve dette: La kaldtvannet renne, det blir ofte klart igjen etter en stund. Det beste er å tappe fra den første kranen etter hoved stoppekranen, da drar du minst mulig misfarget vann inn i rørsystemet ditt. I sommerhalvåret er utekranen det beste tappestedet.La kaldtvannet renne i cirka 20 minutter. Dersom vannet ikke blir klart, vent en time og la det renne i nye 20 minutter. Hvis vannet fortsatt har farge, bobler eller partikler, ta kontakt med driftsavdelingen til vann og avløp.Du bør unngå å bruke varmt vann frem til fargen er borte, slik at det misfargede vannet ikke kommer inn i varmtvannsberederen.Du bør ikke trekke ned i toalettet så lenge du har farget vann i kranen. Du kan bruke toalettet, men skyll da ned med vann fra bøtter.Du bør vente med å bruke vaskemaskin eller oppvaskmaskin frem til vannet er klart igjen.Hvorfor er vannet annerledes? Her er noen vanlige årsaker: Kommunen har faste spylinger av de kommunale vannrørene. Dette gjør vi for å sikre deg en best mulig drikkevannskvalitet. Ved slike spylinger kan det løsne et innvendig belegg i vannrørene, og du vil kunne oppleve farge på vannet. Du vil bli varslet når vi planlegger å spyle vannrørene. Stort vannforbruk i et område gir endringer i vannhastigheten. Arbeid på drikkevannsnettet kan bety endring av retning på vannstrømmen. Begge deler kan gi endringer på drikkevannet, som farge eller luftbobler.Din egen stikkledning (vannrør) kan "slippe" det innvendige belegget. Stikkledningen er den delen av røret som går fra det kommunale vannrøret og inn til ditt hus. Det er svært sjelden det medfører helserisiko å drikke vannet, selv om det har farge, bobler eller partikler. Kommunen har flere faste prøvepunkt hvor vi jevnlig tar prøver av drikkevannet. Dersom vannprøvene viser avvik som medfører helsefare, vil vi varsle våre innbyggerne.Er vannet fortsatt ikke klart etter et par timer?Kontakt vann og avløpsavdelingenTelefon innenfor ordinær åpningstid 0800-1530: 52 85 75 00E-post: post@karmoy.kommune.noVakttelefon ved akutte hendelser utenom ordinær åpningstid: 416 35 877 Har du fått kokeanbefaling eller kokepåbud? Hvis kommunen sender ut en kokeanbefaling eller et kokepåbud, er det viktig å være klar over forskjellen på en anbefaling og et påbud. En kokeanbefaling vil bli sendt ut dersom vi ikke er helt sikre på kvaliteten på drikkevannet. Dette er kun en anbefaling, i påvente av at vi tar prøver av vannet. Du vil få ny beskjed når vi har fått resultatet fra vannprøven. Et kokepåbud vil kun bli sendt ut dersom vi har en vannprøve som viser at drikkevannet er forurenset. Da er det viktig at du følger de rådene som blir gitt. Vi vil holde deg informert underveis, og ny beskjed blir sendt ut når vannet er trygt å drikke igjen.Vi henviser også til Folkehelseinstituttets råd ved kokevarsel. Her finner du mer informasjon om koking av drikkevann.Opplever du mage- eller tarmproblemer eller dårlig almenntilstand etter å ha drukket vann, ta kontakt med din fastlege eller legevakt. Har du brønn eller privat vannforsyning?Husk å ta prøver av brønnvannet ditt!Kommunen tar ikke vannprøver hos de som har privat vannforsyning. Ønsker å sjekke vannkvaliteten i din private vannforsyning kan du ta kontakt med et laboratorieselskap som tar slike prøver.Er det tomt for vann i brønnen din? Ta kontakt med oss på telefon hvis du har behov for vann til din private brønn. Karmøy kommune kan i enkelte tilfeller hjelpe med å finne tappepunkt slik at du kan hente vann fra kommunens drikkevann. Du må selv sørge for transport av vannet.Deler du brønn med naboen? Brønner som gir drikkevann til mer enn en boenhet, skal registreres hos Mattilsynet. Melde om feil til kommunen? Har du oppdaget andre feil og ønsker å varsle vann- og avløpsavdelingen? Meld om feil herKontakt vann og avløpsavdelingenTelefon innenfor ordinær åpningstid 0800-1530: 52 85 75 00E-post: post@karmoy.kommune.noVakttelefon ved akutte hendelser utenom ordinær åpningstid: 416 35 877 Sist endret 10.10.2024 09:03