Kommunen deler ut hjelpemidler både fra eget hjelpemiddellager (ved kortvarig behov) og fra NAV Hjelpemiddelsentral (ved varig behov).
Fysio- og ergoterapitjenesten gir råd og veiledning om aktuelle hjelpemidler og bistår med søknad til NAV ved varig behov for hjelpemidler. Vurderingen av hvilke hjelpemidler det er hensiktsmessig å søke om blir gjort sammen med bruker.
Brosjyre hjelpemidler (PDF, 434 kB)
Ulike hjelpemidler
Her finner du oversikt over ulike hjelpemidler du kan låne dersom du har nedsatt funksjonevne:
Bor du alene og har behov for å kunne tilkalle hjelp i akutte situasjoner, kan du søke om trygghetsalarm.
Trygghetsalarm benyttes for å tilkalle hjelp i akutte situasjoner når som helst på døgnet i eget hjem.
Ved søknad om trygghetsalarm blir det spurt om pårørende kan bidra, men det kan være flere som ikke har fanget opp dette. De som har behov for det kan korrigere opplysningen, og eventuelt oppgi/endre hvilke tidspunkt på døgnet de kan bli kontaktet.
Søk om trygghetsalarm (elektronisk) Søk om trygghetsalarm (papirformat)
Gåhjelpemidler kan brukes av barn og voksne med en funksjonsnedsettelse som trenger hjelp ved forflytning innendørs og/eller utendørs. Aktuelle hjelpemidler kan være rullator, prekestol, arbeidsstol m.m.
Har du nedsatt gangfunksjon og behov for manuell- eller elektrisk rullestol finnes det ulike varianter til ditt behov. Behovet blir kartlagt av terapeut som bistår med tilpasning og opplæring.
Har du utfordringer når det kommer til personlig stell, finnes det hjelpemidler som blant annet kan gi støtte, trygghet og økt selvhjulpenhet.
Eksempler kan være: toalettstol, toalettforhøyer, dusjkrakk/stol, stellebord, spyl/tørk toalett.
Kognisjon er et uttrykk for hjernens evne til å motta og bearbeide informasjon og handle ut fra denne. Det omfatter prosesser som oppmerksomhet, hukommelse, forestillingsevne, begrepsdanning, språk, bedømming, resonnering og problemløsing. Har du varig og vesentlig nedsatt kognitiv funksjon på grunn av sykdom, skade eller lyte, kan du få stønad til kognitive hjelpemidler. Eks. elektroniske kalendere, komfyrvakt, trygghetsalarmer og annet varslingsutstyr.
Hvis du eller en av dine nærmeste helt eller delvis mangler tale, kan du søke hjelpemidler fra NAV. Kommunikasjonshjelpemidler kalles ofte for ASK-hjelpemidler (alternativ og supplerende kommunikasjon). Aktuelle hjelpemidler kan være talemaskiner, apper, kommunikasjonsbøker, tematavler, løse symboler, brytere m.m.
Karmøy kommune har en ASK-kontakt som er kommunens bindeledd mellom ASK-brukere og NAV. ASK-kontakten holder til på PPT og hjelper til med vurdering, utprøving og søknad om kommunikasjonshjelpemidler for de som har rett til dette med utgangspunkt i opplæringsloven. Det vil si rett til spesialpedagogisk hjelp i barnehagen, spesialundervisning i grunnskolen (1.-10. klasse) eller rett til voksenopplæring.
Aktivitetshjelpemidler er er spesielt utviklet for deg med nedsatt funksjonsevne for at du skal kunne delta i fysisk aktivitet. For at du skal få innvilget aktivitetshjelpemidler må du ha varig nedsatt funksjonsevne. Du får ikke stønad til hobbyaktiviteter, vanlig sportsutstyr eller konkurranseutstyr. For personer under 26 år kan Nav Hjelpemiddelsentral gi stønad til komplett aktivitetshjelpemiddel i tilfeller hvor du ikke kan benytte deg av ordinært utstyr. Du kan også få stønad til spesialtilpasning av eget ordinært utstyr der det er tilstrekkelig og hensiktsmessig.
Er du over 26 år og søker om aktivitetshjelpemiddel må du betale en egenandel på ti prosent av kjøpesummen for hjelpemidlet (maksimalt 4 000 kroner). Det er ingen egenandel ved spesialtilpasning av ordinært utstyr. Det er heller ingen egenandel ved reparasjon.
Eksempler på aktivitetshjelpemidler:
- 3-hjulsykler med og uten motor
- Sykkelfronter med og uten motor
- Tandemsykler med og uten motor
- Hjelpemotor til egen sykkel
- Piggekjelker
- Støttehjul
- Huske
- Sitski
Hvis du eller en av dine nærmeste har et syns- eller hørselsproblem du ha rett til hjelpemidler fra NAV. Det er visse kriterier som må oppfylles for å kunne vurdere om du har rett til varig utlån av hjelpemidler som følge av syns- eller hørselsnedsettelsen:
- Hørsel: Hørselsnedsettelsen må være varig (minst 2 år) og være bekreftet av spesialist/hørselslege eller ved at du allerede har høreapparat.
- Syn: Synsnedsettelsen må også være varig og vesentlig svekket (minst 2 år) og den må være diagnostisert og dokumentert av øyelege. Alvorlige synsdefekter oppstår gjerne som følge av ulike øyesykdommer. Dette kan være vesentlig redusert skarpsyn på nært hold og på avstand. Det kan også være redusert synsfelt, nedsatt kontrast- og mørkesyn eller sterk grad av lysømfintlighet.
Syn- og hørselkontakter
Karmøy kommune har 2 syn– og hørselskontakter som er kommunens kontaktledd mellom brukere med syn– og hørselstap og NAV Hjelpemiddelsentral.
Syn- og hørselkontaktene gjennomfører første kartlegging og vurderer behov for ulike syns- og hørselshjelpemidler i samarbeid med deg. Dette gjøres som oftest i form av et hjemmebesøk. Du får informasjon om og får demonstrert ulike hjelpemidler som kan være til nytte for deg (de kommunen har tilgjengelig).
Det kan være aktuelt at du henvises til optiker ved Hjelpemiddelsentralen for å få vurdert behovet for svaksynthjelpemidler, eller til en rådgiver på hørselsområdet ved Hjelpemiddelsentralen for utprøving av mer avanserte hørselshjelpemidler.
Syn- og hørselkontaktene bistår deg med henvisninger, søknader og bestilling av hjelpemidler som er aktuelle i henhold til behovet ditt (NAV Hjelpemiddelsentral) og gir nødvendig veiledning og oppfølging når du har fått hjelpemidlene hjem til deg.
Syn- og hørselkontaktene samarbeider med Karmøy Voksenopplæringssenter (KVOS) og PPT hvis du skulle ha behov for opplæring av syns- eller audiopedagog. Det kan være behov for opplæring i bruk av f. eks. lese-TV, data, mobilitet m.v. Når det gjelder hørsel, kan det være behov for tegnspråkopplæring for voksne som er døve/døvblitte, tunghørte, CI-brukere. Det kan også være opplæring i bruk av høreapparat, Tinnitus-informasjon eller familieopplæring i tegn til tale knyttet til døvblitte.
Syn- og hørselkontaktene gir tilbud om bistand til alle over 16 år som innfrir NAVs kriterier ved behov for varig utlån av syns- og hørselshjelpemidler, både hjemmeboende og beboere i institusjon. Hjelpemidler kan fås på varig utlån i hjemmet, under utdanning og i arbeidslivet.
Barn som har behov for hjelpemidler i forhold til syns- eller hørselsnedsettelse ivaretas hovedsakelig av syns- eller audiopedagoger ved PPT. I enkelte saker kan det være aktuelt å samarbeide med syn- og hørselkontaktene.
Dersom du har behov for tilrettelegginger i boligen din anbefales det bistand fra fysio-ergoterapitjenesten. Det finnes ulike løsninger for tilrettelagt adkomst inn/ut av bolig, fremkommelighet i bolig, omgivelseskontroll.
F.eks. Løfteplattform, rampe, trappeheis, dørautomatikk, terskeleliminatorer, trappeheistilskudd.
Hvis du ikke er i stand til å komme deg inn og ut av bilen på egen hånd uten heis eller rampe, eller har sterkt begrenset gangfunksjon, kan du søke om stønad til bil. Man kan også søke om tilpasninger av bil og spesialutstyr til bil (gjelder også privat bil). Bilen en har krav på skal være spesialtilpasset den enkelte brukers behov. Dette gjelder både de som kjører selv og brukere som skal være passasjerer i egen bil. Se NAV for mer utfyllende informasjon. Kommunal terapeut bistår i disse sakene med å utarbeide funksjonsbeskrivelse.
For å kompensere for nedsatt funksjonsevne finnes det utallige hjelpemidler. Kommunal terapeut kan bistå med kartlegging for å finne frem til nødvendige og hensiktsmessige hjelpemidler.
Eksempler:
- Løftestoler
- Varslingshjelpemidler (fall, epilepsi)
- Trykkavlastende hjelpemidler
- regulerbare senger/sengebunn, hjertebrett
- Ståstativ
- Varmehjelpemidler
- Tilskudd til småhjelpemidler
- Takheis og personløftere
- Arbeidsstol
Kort- eller langvarig behov
Kortvarig
Hjelpemiddellageret i Karmøy kommune har ansvar for utlån av trygghetsalarmer og for utlån av andre hjelpemidler når behovet er mindre enn 2 år. Behov for korttidslån vil bli evaluert etter 3-6 måneder.
Som hovedregel må du selv hente/levere hjelpemidlene hos hjelpemiddellageret, men i enkelte tilfeller kan du få hjelp til dette.
Du forplikter deg til å ta vare på hjelpemidlene og levere tilbake etter avtale. Bruker har ansvar for renhold og daglig vedlikehold av hjelpemidler. Se vedlikeholdsveiledning for de vanligste hjelpemidlene.
Egenandel/håndteringsgebyr for korttidshjelpemidler
Langvarig
- NAV hjelpemiddelsentral har ansvar for utlån av hjelpemidler når behovet vurderes som langvarig. Vi bistår deg med vurdering og søknad til NAV.
- Kommunens hjelpemiddellager kan låne ut i påvente av hjelpemidler fra NAV
- Hjelpemiddellageret har ansvar for ut- og innlevering av hjelpemidler fra NAV
- Oversikt over hvilke hjelpemidler som er registrert på varig utlån til deg er tilgjengelig når du logger inn på nav.no og finner frem til «Din hjelpemiddeloversikt».
Hva koster det?
Priser for lån av kortidshjelpemidler
Egenbetaling for hjemmetjenester
Slik søker du
Du kan kontakte kommunen for å få hjelp til å søke om hjelpemidler og/eller trygghetsalarm, eller du kan be andre hjelpe deg hvis du har behov for det. Hvis en annen søker på vegne av deg, må vedkommende ha fullmakt. Kommunen innhenter nødvendige opplysninger før vedtak fattes.
Det er viktig at du legger med nødvendig dokumentasjon sammen med søknaden:
- Hørsel: Bekreftelse på hørselsnedsettelse fra spesialist/hørselslege hvis du ikke bruker høreapparat. Bruker du høreapparat er det god nok bekreftelse.
- Syn: Nyeste øyelegerapport fra øyelege (ikke eldre enn 2 år) som dokumenterer diagnose, grad av skarpsyn og evt. grad av lysømfintlighet. Nyeste brilleseddel (ikke eldre enn 2 år)
- Elektrisk rullestol: legeerklæring - dokumentasjon av kjøreferdigheter
Vedlikehold og reparasjon
Bruker/låner har ansvar for renhold og daglig vedlikehold av hjelpemidler.
Vedlikehold av hjelpemidler
Du trenger ikke egen forsikring på hjelpemidler utlånt fra NAV, men du er ansvarlig for forsvarlig bruk og oppbevaring av hjelpemiddelet (NB! egne regler for høreapparat og bil). Ved skade på hjelpemiddelet vil hjelpemiddelsentralen levere ut et nytt/reparere dersom du ikke har skyld i skaden. Har du selv skyld i skaden vil det vurderes om det er grunnlag for å kreve erstatning fra deg. Du har som hovedregel ansvar for handlinger som begås ved bruk av hjelpemiddelet. Ved skade på andre, eller annens eiendom dekkes dette vanligvis av innboforsikring. Sjekk derfor dette opp mot din forsikring.
Reparasjon på hjelpemidler:
Behov for reparasjon av hjelpemidler utlånt av kommunen og av NAV Hjelpemiddelsentralen meldes til kommunens Hjelpemiddellager. Reparasjonsoppdraget blir videreformidlet til riktig instans.
52 81 20 90
(kl. 07.30-11.30)
Vi trenger disse opplysningene:
- Beskrivelse av hjelpemiddelet (med produktnavn om mulig)
- Beskrivelse av feil/behov for reparasjon
- Rullestol o.l.: hvilke side er skade på, setebredde på stol
- Kommunens ansatte oppgir løpenummer og initialer på bruker
- Når er hjelpemiddel tilgjengelig for reparasjon?
- Ta om mulig bilder og send i middels størrelse, så kan vi få gjort reparasjonen enda raskere
Bilder kan legges ved e-post, ellers sendes til følgende telefonnummer:
Akutt reparasjon av hjelpemidler fra NAV hjelpemiddelsentral:
Ordningen gjelder alle dager mellom kl. 08-24, og omfatter alle hjelpemidler utlånt av NAV, som kan sette bruker i en nødsituasjon ved funksjonsfeil eller sammenbrudd. Akuttvakt vil vurdere og avtale hvilke tiltak som skal iverksettes utfra situasjonsbeskrivelse.
Forventet reparasjonstid:
NAV Hjelpemiddelsentral har som mål å utføre 80 % av alle service- og reparasjonsoppdrag innen 7 kalenderdager fra oppdraget er registrert. I tilfeller der det eksempelvis ikke passer for bruker, kan det avtales at oppdraget skal utføres utenom fastsatte tider etter avtale med bruker.
Hjelpemidler på feriereiser
I utgangspunktet kan du ta med deg hjelpemidlene dine på ferier og kortere opphold i EØS-land, men du bør ta kontakt med NAV hjelpemiddelsentralen før du reiser, slik at dette blir registrert i tilfelle noe skulle skje med hjelpemiddelet under reise.
Ved behov for reparasjon av hjelpemidler i utlandet, må du ta kontakt med NAV hjelpemiddelsentralen som vurderer hvordan problemet best kan bli løst.
Elektrisk rullestol på fly
De fleste flyselskap aksepterer elektriske rullestoler som bagasje, men sjekk dette opp med flyselskapet i forkant. Alle elektriske rullestoler utlevert etter år 2000 skal ha batterier som er godkjent for transport i fly. I noen tilfeller krever flyselskapet dokumentasjon på dette. Har du behov for dokumentasjon tar du kontakt med NAV hjelpemiddelsentralen.
Skade på hjelpemiddelet ved flyreise
Sjekk hjelpemiddelet for eventuelle transportskader umiddelbart etter uthenting. Dersom det er noen skader må dette meldes omgående til flyselskapet. Du vil da få et referansenummer og kontaktinformasjon som du sender til NAV hjelpemiddelsentralen.
Lading i utlandet
Ladere som leveres sammen med utstyret skal kun brukes i stikkontakt med nettspenning 220 V (vanlig nettspenning i Norge). Reiser du til et land med en annen nettspenning, må du enten ha en omformer eller kjøpe/låne en lader tilpasset nettspenningen i det aktuelle landet. Dette må du skaffe selv. Stikkontakter i utlandet kan være ulike de i Norge, da kan du trenge en adapter for at laderen skal passe. Dette kan kjøpes i de fleste elektrobutikker.