Praktisk informasjon om lån og bruk av hjelpemidler

Under finner du informasjon om korttidslån, langvarig behov, vedlikehold, ansvar og hva du gjør ved skade eller bruk på reise.

Korttidslån av hjelpemidler i kommunen

Karmøy kommune tilbyr utlån av hjelpemidler ved midlertidig behov. Dette gjelder behov som varer under to år.

Du kan låne:

  • Ganghjelpemidler (For eksempel rullator, prekestol, underarmsrullator)
  • Hygienehjelpemidler (For eksempel toalettstol, toalettforhøyer, dusjkrakk)
  • Forflytningshjelpemidler (For eksempel personløfter, støttestang, rullestol)

Praktisk informasjon:

  • Behovet vurderes etter 3 til 6 måneder
  • Hjelpemidler må som hovedregel hentes og leveres av deg selv
  • I enkelte tilfeller kan transport avtales

Egenbetaling for hjelpemidler:

Egenbetaling/håndteringsgebyr for korttidshjelpemidler
Tilkjøring, montering og henting Egenandel per utlån 3 måned Egenandel per utlån 6 mnd
365 365 734

Varig lån av hjelpemidler via NAV

Ved varig behov over to år, kan du få bistand til å søke NAV Hjelpemiddelsentral om hjelpemidler. Her kan du finne tilgjengelige hjelpemidler.

Kommunen hjelper deg med:

  • Å vurdere behovet
  • Å søke NAV
  • Råd om aktuelle hjelpemidler
  • Levering og innhenting av hjelpemidler 

Mens søknaden behandles hos NAV, kan kommunens hjelpemiddellager låne ut basis hjelpemidler midlertidig. 

 

Vedlikehold

Når du låner hjelpemidler, er du ansvarlig for daglig vedlikehold og renhold, å bruke hjelpemiddelet riktig, å levere det tilbake til avtalt tid. 

Her finner du mer informasjon om vedlikehold av hjelpemidler

 

Slik melder du feil/behov for reparasjon på hjelpemidler:

  • Behov for reparasjon av hjelpemidler utlånt av kommunen og av NAV Hjelpemiddelsentralen meldes til kommunens Hjelpemiddellager på tlf. 52 81 20 90 (klokken 07.30-11.30) eller e-post hjelpemiddellageret@karmoy.kommune.no Reparasjonsoppdraget blir videreformidlet til riktig instans.

    Vi trenger disse opplysningene:

    • Beskrivelse av hjelpemiddelet (med produktnavn om mulig)
    • Beskrivelse av feil/behov for reparasjon
    • Når er hjelpemiddel tilgjengelig for reparasjon?
    • Kommunens ansatte oppgir løpenummer og initialer på bruker
    • Ta om mulig bilder og send i middels størrelse, så kan vi få gjort reparasjonen enda raskere.
       

    Bilder kan legges ved e-post, ellers sendes til følgende tlf.nummer:

    1.: Klistremerke med informasjon om hjelpemiddelets navn og art.nr.  2.-4.: Forslag til bilder for forklaringer av feil. - Klikk for stort bilde1.: Klistremerke med informasjon om hjelpemiddelets navn og art.nr. 2.-4.: Forslag til bilder for forklaringer av feil.

Behov for akutt reparasjon

  • Ta først kontakt med kommunen.

    Utenom åpningstid og ved akutte behov, kan du ringe Nav hjelpemiddelsentral sin servicetelefon for reparasjon av hjelpemidler:

    • Telefonnummer: 917 81 122
    • Åpningstid hverdager: klokka 15:30–24:00
    • Åpningstid helger og helligdager: klokka 08:00–24:00

    Når du ringer servicetelefonen vil du komme i kontakt med en av våre teknikere. De vil vurdere situasjonen ut fra din beskrivelse, og avtale med deg hva som skal gjøres videre.

Skade på personer eller eiendom:

Ved skade forårsaket av feil bruk, kan du bli erstatningsansvarlig. Les mer om tyveri, forsikring og ansvar på NAV sin informasjonsside

Bruk av hjelpemidler på reise

Hvis du skal ha med deg et hjelpemiddel på utenlandsreise, bør du kontakte Nav hjelpemiddelsentral i forkant for en gjennomgang av hjelpemidlet. Les mer om hjelpemidler på reise på NAV sin informasjonsside.