Når bygget/tiltaket er ferdig, må du søke kommunen om ferdigattest. Først når det foreligger ferdigattest, eller en midlertidig brukstillatelse, har du lov til å ta i bruk bygningen/tiltaket. Mange eldre byggverk mangler ferdigattest. Boliger før 1. januar 1998, får ikke ferdigattest. Har du midlertidig brukstillatelse, er det lovlig å bruke boligen.
Slik søker du
Den som har søkt om bygget/tiltaket er ansvarlig for at det søkes om ferdigattest. Dette er en ansvarlig søker eller eier/tiltakshaver.
Når du søker om ferdigattest bekrefter du at du har bygget/tiltaket i henhold til den godkjente byggesøknaden din, og i tråd med plan- og bygningslovens krav. Det finnes tre måter å søker om ferdigattest, skjemaene finner du under.
Papirskjema fra Direktoratet for byggkvalitet Kommunens digitale skjemaløsning
Dersom du har sendt inn søknaden via e-byggesøk.no kan du bruke skjemaet under
Ferdigattest via e-byggesøk.no
Send inn søknad
Bruker du digitalt skjema fra ebyggesok.no, går det automatisk til kommunen. Men bruker du skjemaet fra direktoratet, må du sende det på e-post, eller per post.
E-post: postmottak@karmoy.kommune.no
Per vanlig post sender du til:
Karmøy kommune
pb. 167
Rådhuset
4291 Kopervik
Søknadsfrist
Før bygg/tiltak skal tas i bruk.
Hva koster det?
Det er gebyr for behandling av søknad om ferdigattest.
Hva skjer videre?
Vi behandler søknader fortløpende, men det kan ta inntil tre uker før du får ferdigattest.
Klage
Du kan klage på vedtak om ferdigattest. Hvordan du klager og frister kommer frem på brevet med vedtaket.
Lover og regler
Plan- og bygningsloven § 21-10