Forhåndskonferanse eller møte med saksbehandler

En kan en be om en forhåndskonferanse med kommunen. Her har ansvarlig søker og/eller tiltakshaver møte med kommunen for å avklare forutsetningene for tiltaket, og rammene for den videre saksbehandlinga.

Det er mulig å nytte seg av forhåndskonferanse ved alle typer tiltak etter plan- og bygningsloven. Ved søknadspliktige tiltak hvor det er krav om ansvarlig foretak, bør både tiltakshaver og firmaet som skal ta seg av søknadsprosessen delta på forhåndskonferanse, som skal holdes før eventuell søknad blir sendt til kommunen.

Før du tar kontakt med kommunen, bør du ha klar informasjon om byggetiltaket. Det kan være kart, tegninger, skisser eller en klar beskrivelse av spørsmålene du ønsker svar på. Husk at jo bedre informasjon vi får, desto bedre veiledning kan kommunen gi.

For tiltak hvor du kan stå ansvarlig for utføringen av tiltaket selv, og ikke trenger ansvarlig søker, kan du møte kommunen alene. Da kan du bestille et møte med saksbehandler gjennom kommunens bookingløsning. Dersom du er i tvil om det er et søknadspliktig tiltak du skal gå i gang med, kan du også bestille et møte med saksbehandler gjennom bookingløsningen for å gå gjort nærmere avklaringer.

Skjema for bestilling av forhåndskonferanse finner du her.

Bestilling av møte med saksbehandler finner du her