Karmøy kommune er underlagt regelverket for offentlige anskaffelser. Regelverket beskriver hvordan offentlige virksomheter skal gjennomføre sine anskaffelser. Dette har også innvirkning på hvordan leverandører kan opptre overfor til kommunen.
Regelverket om offentlige anskaffelser omfatter flere lover og forskrifter.
Lov om offentlige anskaffelser definerer krav til kommunens anskaffelsesprosesser. Loven sier noe om krav til kunngjøring, frister, dokumentasjon, spesifisering av ytelser, tildelingskriterier, kontrakt og klageadgang.
Loven krever dessuten at offentlige virksomheter innretter sin anskaffelsespraksis slik at den bidrar til å redusere skadelig miljøpåvirkning, samt fremme klimavennlige løsninger og respekt for grunnleggende menneskerettigheter.
Forskrift om offentlige anskaffelser utdyper lovens bestemmelser, og angir mer detaljerte prosedyrer for hvordan kommunen skal gjennomføre sine anskaffelser, avhengig av blant annet anslått verdi og hva slags kjøp det er snakk om.
Les mer om offentlige anskaffelser i
Lov om offentlige anskaffelser på lovdata
Forskrift om Offentlige anskaffelser på lovdata