Slik leser dere av bedriftens vannmåler

Karmøy kommune benytter fortrinnsvis SMS for innhenting av bedriftens vannmålerstand. To ganger i året får bedriftens kontaktperson tilsendt en SMS, som dere må besvare med korrekt måleravlesning.

På denne siden finner dere veiledning til hvordan bedriftens vannmåler leses av på SMS, og via nettleser.

SMS avlesning - Den kjappeste og enkleste metoden

1. Kommunen sender kontaktpersonen i bedriften en SMS (fra et “merkelig” telefonnummer).
  2. Kontroller at vannmålernummer i SMS stemmer med bedriftens målernummer.
    OBS: Eldre målere er registrert i kommunens system med kun de siste sifrene som står på måleren, og vil derfor avvike fra målernummer i SMS, dette er normalt. Stemmer ikke de siste sifrene? Meld fra til avgiftskontoret.
  3. Les av vannmåleren og send inn målerstanden som svar på tilsendt SMS.
    - Ikke ta med røde tall Illustrasjon: Disse tallene må du lese av på vannmåleren din - Klikk for stort bilde
    - Ikke ta med tall bak komma
    - Ingen bokstaver i meldingen
    - For vannmåler vist på bildet under, er korrekt svar på SMS: 30030
Illustrasjon av en vannmåler med tallene 3, 0, 0, 3, 0, 4, 8, og 7. - Klikk for stort bilde

Slik kan det se ut på mobiltelefonen når dere sender inn avlesning med SMS

Illustrasjon av SMS med veiledning til hvordan du svarer på SMS for å lese av din målerstand på vannmåleren - Klikk for stort bilde

Internettavlesning - www.lesav.no

For at dere skal kunne melde inn bedriftens vannmålerstand via nettleser, er det nødvendig med et avlesningskort.
Avlesningskort blir sendt ut:

• Dersom dere har bedt om det.
  • Dersom dere ikke har sendt inn avlesning via SMS.
  • Dersom dere ikke har mottatt SMS varsel.

Dere leser av vannmåleren på www.leseav.no.