Her kan jeg forme min egen praksis

Jeg opplever å ha muligheten til å forme min egen praksis. Her kan jeg prøve ut mitt eget undervisningsopplegg og sammen med mine gode kollegaer drøfte hva sin fungerte bra og hva som kan gjøres på en annen måte neste gang. Det har vært en veldig lærerik prosess som jeg ser frem til å fortsette med.

Veiledningsprogrammet

I løpet av det første året deltar alle nyutdanna lærere i Karmøy kommune på Veiledningsprogrammet. Programmet har månedlig samlinger hvor det deles erfaringer, situasjoner og hendelser som nye lærere møter på. Det holdes foredrag om diverse temaer, hvor gjesteforelesere kan være fra blant annet KS, oppvekst- og kultur, barnevernet eller andre lærere i karmøyskolen.

Veiledningsprogrammet er et samlingssted hvor alle kan dele sine erfaringer, både de gode og de mer utfordrende. Elise har deltatt på Veiledningsprogrammet i regi av Karmøy kommune og er veldig fornøyd. 


-Veiledningsprogrammet har gjort at jeg som nyansatt har følt meg veldig godt ivaretatt, sier Elise.


-Jeg synes det har vært veldig fint at alle er nyutdannet, da har terskelen vært lavere for å stille spørsmål og drøfte sammen. Som oftest sitter de fleste å lurer på det samme!"

Godt samarbeid med andre lærere - Vi er best sammen

Ett godt samarbeid mellom lærerne på skolen er essensielt for ett godt arbeidsmiljø og den enkeltes utvikling. En nyansatte skal føle seg godt ivaretatt når en begynner. Vi spurte Elise om hvordan samarbeid med andre lærere på skolen har vært og hvordan samarbeidet har bidratt til å utvikle hennes praksis. 

-Samarbeidet med de andre lærerne på skolen har vært essensielt for min utvikling som lærer, sier Elise

-De har gitt meg konkrete tips til undervisning, relasjonssamarbeid, hvordan utarbeide ukeplan, hvordan holde foreldremøte og vært støtten i min pågående lærerutvikling. Jeg ble tidlig fortalt at ingen spørsmål er “feil” å stille.

Alle nyutdanna lærere i Karmøy kommune får også sin egen veileder, som da er ekstra tett på og følger opp den som er ny. Det settes da av tid hver uke for veiledning. 

Ett lærerikt første år

Lærekurven er bratt det første året. Veiledningsprogrammet sammen med støtten fra veileder og kollegaer er der for å hjelpe ny lærere å tre inn i sin nye rolle på best mulig måte. Elise har hatt sitt første år som lærer, og vi lurte på hvilken erfaringer hun har hatt så langt.

-Erfaring jeg fikk fra Veiledningsprogrammet er å legge listen lavt, å la elevene bli trygge på meg som lærer og voksen. Som nyutdannet kommer jeg ut med fokus på fag og hvordan utarbeide gode undervisninger til elevene. Men å stå i klasserommet som ny hvor jeg ikke kjenner elevene og elevene ikke kjenner meg er en annen setting. Det er derfor viktigere i starten ha fokus på god relasjonsbygging