I Karmøy kommune mottar du vanligvis faktura for kommunale gebyrer 4 ganger i året hvis du ikke har valgt annen fakturahyppighet.
Du kan selv velge om du ønsker å motta faktura hver måned, 4 ganger i året eller 1 faktura per kalenderår.
Slik endrer du hvor ofte du får fakturaen
- Klikk på "Min side" øverst på nettsiden
- Logg inn via ID porten (feks Bank ID)
- Velg deretter knappen "Min Eiendom"
- Velg hvilken eiendom du vil gjøre endringen på
- Gå til "Min fakturahyppighet"
- Velg fakturahyppighet
- Ferdig
- Klikk på "Min side" øverst på nettsiden
- Logg inn via ID porten (feks Bank ID)
- Velg deretter knappen "Min Eiendom"
- Velg hvilken eiendom du vil gjøre endringen på
- Gå til "Renovasjon"
- Nederst ser du når det er tømt og ikke
Du kan velge om du vil motta flere fakturaer med et lavere beløp, eller færre fakturaer med et høyere beløp. Beløpet du må betale for et år vil være det samme.
Du har følgende valg:
- faktura hver måned (12 fakturaer i året)
- faktura 4 ganger i året (likt som tidligere)
- faktura 1 gang i året (1 faktura i året kan kun velges i desember)
Ønsker du fremdeles faktura 4 ganger i året, trenger du ikke foreta deg noe.
Slik endrer du hvor ofte du får fakturaen
- Klikk på "Min side" øverst på nettsiden
- Logg inn via ID porten (feks Bank ID)
- Velg deretter knappen "Min Eiendom"
- Velg hvilken eiendom du vil gjøre endringen på
- Gå til "Min fakturahyppighet"
- Velg fakturahyppighet
- Ferdig
Forfallsdato for faktura med kommunale avgifter avhenger av hvilken fakturahyppighet du har på din eiendom.
12 fakturaer per år
- Faktura ved månedlig fakturering har forfallsdato 20. hver måned.
4 fakturaer per år
- Fakturaen for 1. termin gjelder fra 1. januar til 31. mars og har forfall 20. februar.
- Fakturaen for 2. termin gjelder fra 1. april til 30. juni og har forfall 20. mai.
- Fakturaen for 3. termin gjelder fra 1. juli til 30. september og har forfall 20. august.
- Fakturaen for 4. termin gjelder fra 1. oktober til 31. desember og har forfall 20. november.
1 faktura i året
- Fakturaen for årlig fakturering gjelder fra 1. januar til 31. desember og har forfall 20. juli.
- Klikk på "Min side" øverst på nettsiden
- Logg på med MinID
- Velg “Mine faktura”
- Her har du 3 knapper øverst med “Ikke betalte”, “Betalte” og “Alle faktura”
Slik ser du hvilke fakturaer som er betalt eller ikke
- Klikk på "Min side" øverst på nettsiden
- Logg på med MinID
- Velg “Mine faktura”
- Her har du 3 knapper øverst med “Ikke betalte”, “Betalte” og “Alle faktura”
- Klikk på "Min side" øverst på nettsiden
- Logg på med MinID
- Velg “Mine faktura”
- Her klikker du på fakturaen du vil se på.
- Her kan du velge å laste ned faktura, slik at du kan skrive den ut.
- Du kan ikke lenger opprette efaktura selv. Kontakt banken din og gi nødvendige godkjenninger slik at efaktura sendes automatisk.
- Du kan godkjenne avtale om Avtalegiro når du betaler fakturaen i nettbanken, eller du kan kontakte banken din og oppgi referansenummeret (KID-nummeret) for Avtalegiro som står på den opprinnelige fakturaen.
- Med Avtalegiro blir fakturaen trukket automatisk på forfallsdato så lenge det er dekning på konto.
Merk: Avtalegiro-referansen er knyttet til kundenavnet på fakturaen og ikke eiendommen fakturaen gjelder.
Fakturaen sendes til den som står som hjemmelshaver på faktureringstidspunktet. Dersom eiendommen skifter eier i etterkant, blir dette et oppgjør mellom kjøper og selger. Fakturaen må likevel betales i sin helhet til kommunen innen forfallsdato. Avregning er noe som kjøper og selger gjør seg imellom eller ved hjelp av eiendomsmegler/advokat.
Kundenavn og adresser blir jevnlig oppdatert mot Folkeregisteret. Dersom du har flyttet/endret navn kan du melde fra til Folkeregisteret her.
Dersom du allerede har meldt fra til Folkeregisteret og det likevel ikke har blitt endret hos oss, kan du melde fra til avgiftskontoret.
Kontakt avgiftskontoret
E-post:
avgiftskontor@karmoy.kommune.no
Telefon innenfor ordinær åpningstid 0800-1530:
52 85 75 00
Avgiftene fjernes så snart kommunen har mottatt ferdigmelding fra rørlegger som viser at stikkledningene til det revne bygget er frakoblet kommunens vann- og avløpsnett.
NB: Andre regler gjelder for eiendomsskatt. Les om eiendomsskatt her.
Fritak for renovasjonsgebyr
I visse tilfeller er det er mulig å søke om fritak for renovasjonsavgift. Les mer om kriterier og fremgangsmåte på denne lenken.
Fritak for vann- og avløpsgebyr
Du kan få fritak for vann- og avløpsgebyrene ved å plombere vanninntaket. Du må selv dekke kostnaden for å plombere vanninntaket. Ta kontakt med rørlegger som hjelper deg med dette, rørlegger vil også sende inne dokumentasjon til kommunen.
Fritak for feieravgift
I visse tilfeller er det også mulig å søke om fritak for feieravgift. Se søknadsskjema Fritak for feieavgift for mer informasjon.
Vannforbruket og kloakkforbruket vil fra installasjonsdato bli fakturert på bakgrunn av innsendt målerstand.
Forbruket blir fakturert per hele kubikk (1000 liter).
Målerstanden blir etterspurt via SMS avlesning to ganger hvert år, i juni og desember. Forbruket blir fakturert på fakturaen for 1. og 3. termin.
Les mer om avlesning.