Apotekansatte skal bidra i sykehjem

Karmøy kommune har blitt tildelt 2,5 millioner kroner for å styrke arbeidet med velferdsteknologi og legemidler.  Nå skal apotekansatte inn i kommunen for å hjelpe til med medisinhåndteringen. 

Sykepleier tar ut medisin fra skuff - Klikk for stort bildeDet er mange medikamenter å holde orden på. Torgeir Henden

Tradisjonelt har legemiddelhåndtering i kommunene vært utført av sykepleiere og i senere tid helsefagarbeidere. Nå skal nye yrkesgrupper inn i sykehjem og hjemmetjeneste for å avlaste og kvalitetssikre. Karmøy kommune introduserer nå farmasøyter og apotekteknikere i den kommunale helsetjenesten. Målet er å støtte andre helsepersonell i håndtering, behandling og oppfølging av medisinhåndteringen. Selvsagt til beste for brukerne. 

Ved å delegere enkelte oppgaver som holdbarhetskontroll, narkotikakontroll og klargjøring av dosett til apotekteknikere vil leger, vernepleiere, sykepleiere og helsefagarbeidere kunne konsentrere seg om andre oppgaver.

Farmasøytene, som er spesialister innen legemidler, vil også spille en viktig rolle. De skal i tverrfaglige team bidra til en sikker og mest mulig effektiv bruk av legemidler. Det er en kjensgjerning at det i Norge i dag skjer feil i medisinering. 

Nå er målet å undersøke om et legemiddelteam, bestående av apotekteknikere og farmasøyter, kan utføre oppgaver som tradisjonelt har blitt ivaretatt av andre yrkesgrupper.

Velferdsteknologi

Velferdsteknologi er en vesentlig del av helsetjenestene kommunen tilbyr. Siden 2018 har Karmøy vært i forkant med å innføre avanserte pasientvarslingssystemer i både nye og eksisterende sykehjem, sist ved sykehjemmet i Skudeneshavn. 

Å innføre slike avanserte systemer i sykehjemsdrift er krevende. Rapporter viser at mange kommuner sliter med å realisere gevinstene av velferdsteknologien som er tatt i bruk, dette gjelder også Karmøy kommune. Prosjektet skal utrede hva som må til for å utnytte mulighetene moderne pasientvarslingsanlegg gir, og hvordan disse gevinstene kan synliggjøres.

I 2023 offentliggjorde regjeringen rapporten "Tid for handling", som understrekte behovet for helsepersonell for å opprettholde en bærekraftig og sammenhengende helse- og omsorgstjeneste i Norge. Omfordeling av arbeidsoppgaver til andre yrkesgrupper og implementering av velferdsteknologi er blant de løsningene som blir fremhevet. Det er med bakgrunn i dette Karmøy kommune har fått betydelig økonomisk støtte fra Statsforvalteren i Rogaland til å gjennomføre prosjektet.

I tillegg er Karmøy kommune i et samarbeid med Haugesund og Stord kommune som skal drive et prosjekt som oppretter team som behandler familier og barn med alvorlige atferdsvansker. Det er gitt 500 000 kroner til dette prosjektet. 

Digital varslingsanlegg på pasientrom - Klikk for stort bildeDigitalt pasientvarslingsanlegg varsler ved uregelmessigheter. Torgeir Henden

 

Meld deg på nyhetsbrev

Nyheter og informasjon om kommunens tilbud 
og aktiviteter, rett i din innboks.