Årlig foreldreundersøkelse i alle barnehager

I foreldreundersøkelse får foreldre si sin mening om barnehagetilbudet, barnas trivsel og samarbeidet mellom hjem og barnehage. Barnehagene i Karmøy har stabilt gode resultater som er godt over mål kravet på alle ni hovedområder i undersøkelsen. Foreldreundersøkelsen ble gjennomført i perioden november til desember 2023.

Bildet viser uteområde i en barnehage - Klikk for stort bilde

-Vi scorer høyt i undersøkelsen, og foreldre/foresatte er spesielt fornøyd med barnets trivsel og trygghet på personalet. Dette er et viktig verktøy for oss og utviklingen i den enkelte barnehage, sier barnehagesjef Einar Solheim.

Foreldreundersøkelsen er nettbasert, og det er barnehagene selv som inviterer foreldre til å delta. Det er Utdanningsdirektoratets landsdekkende undersøkelse som blir brukt, og foreldre får si sin mening om barnehagetilbudet, både i kommunale og private barnehager.

Barnehagene jobber hele tiden med å skape bedre kvalitet. Da er det viktig å få vite hvordan foresatte opplever tilbudet. Ved å svare på spørsmålene gir foresatte en god oversikt over hva barnehagene bør bli bedre på. Foreldreundersøkelsen er først og fremst et verktøy for den enkelte barnehage, men gir også viktig informasjon om foreldrenes opplevelse av barnehagetilbudet på nasjonalt nivå.

Barnehagene i Karmøy har høy kvalitet, og er gode steder å være for barn. Det kan likevel forekomme forhold som kan og bør forbedres. Ansvarsfordelingen i barnehagene er at kommunen skal godkjenne og føre tilsyn med alle barnehagene, og påse at disse drives i samsvar med barnehageloven og forskrift om miljørettet helsevern.

Barnehageeier skal sørge for at barnehagen drives i henhold til gjeldende regelverk, og barnehagens styrer skal påse at barnehagen fremmer helse, trivsel og gode sosiale miljømessige forhold. Foreldreråd og samarbeidsutvalg skal medvirke til en god og løpende kontakt mellom barnehagen og barnas foreldre.

Brukerundersøkelsen er publisert på barnehagefakta.no og udir.no.