Årsresultat i Karmøy kommune

Det foreløpige årsresultatet viser 23,5 millioner kroner i Karmøy kommune, eller 0,59 prosent av driftsinntektene. Høy skatteinngang og god finansavkastning har styrket resultatet. Selve driften i kommunen viste et merforbruk i forhold til budsjett.

Assisterende kommunedirektør i kommunestyresalen - Klikk for stort bildeAssisterende kommunedirektør Øystein Daviknes Hagerup legger frem et årsresultat som speiler et merforbruk i forhold til budsjett. Torgeir Henden

Politikerne i Karmøy kommune har vedtatt et økonomisk måltall på 1,75 prosent av driftsinntektene for å sikre at det er nok penger til planlagte investeringer i skoler, sykehjem og omsorgsboliger. I 2023 ble det økonomiske resultatet 46 millioner kroner lavere enn vedtatt måltall.

For å møte de fremtidige økonomiske utfordringene har kommunedirektøren, på oppdrag fra politisk ledelse, startet et utviklingsprosjekt med fokus på effektiv bruk av kommunens ressurser og bærekraftig utvikling av tjenestene. Revisjonen av foreløpig årsregnskap er startet, og det vil kunne komme enkelte korrigeringer. Endelig regnskap 2023 behandles i kommunestyre i juni 2024.