Avaldsnes skole går for gull

Avaldsnes skole er blitt et nasjonalt eksempel for å tenke trafikksikkerhet. I sist uke fikk skolen besøk av Trygg Trafikk og sykkellegenden Gunn-Rita Dahle Flesjå for å markere skolens satsing for å bli en hjertesoneskole

Bilde av rektor, trygg trafikk og kommune representant - Klikk for stort bildefra venstre: Nina Sveindal Sivertsen (rektor Avaldsnes skole), Gunn-Rita Dahle Flesjå og Francis Hess (Trygg trafikk), Hilde C. Pettersen (Karmøy kommune) Marianne Cederløv

Målet til skolen er å redusere biltrafikken rundt skolen for å skape en tryggere og mer aktiv skolevei. Hjertesoneskoler er et konsept der skolen jobber for å minimere biltrafikken i nærområdet, og Avaldsnes skole er nå i gang. Konseptet er enkelt, men effektivt: færre biler betyr et tryggere skolemiljø for de små fotgjengerne og syklistene. Dette er ikke bare en sunn livsstil, det er også et tydelig signal om å endre holdningene til bilbruk i nærmiljøet.

Gunn Rita Dahle Flesjå fra Trygg Trafikk presenterte prosjektet "Flinki-sykkelløyper" for elevrådet, rektor, kommunen og skolens FAU. Dette prosjektet fokuserer på trafikksikkerhet og sykkelglede blant skoleelever. Dette er ett av mange initiativ skolen og FAU nå setter i gang. Økt kompetanse på sykkel blant barna gir økt mestring og trygghet langs skoleveien. At Avaldsnes skole nå blir en del av den nasjonale eksempelsamlingen for hjertesoneskoler, som Trygg Trafikk styrer, er et klart bevis på skolens dedikasjon til trafikksikkerhet på Avaldsnes.

Elevrådet og skolen kaster seg nå ut i å skape egne sykkel- og gåløyper i nærområdet. Dette blir treningsarenaer der elevene kan prøve seg på sykkeltriks og lære trafikkregler mens de beveger seg langs ruten. Målet er en trygg skolevei der elevene kan lære og samtidig være oppmerksomme på steder som krever ekstra forsiktighet. Disse sykkelløypene forventes å bli offisielt åpnet til våren.

Det hele startet med at skolens FAU tok tak i ideen om hjertesone og mindre trafikk. De har allerede arrangert barnetråkkregistreringer og en sykkeldag med reparasjon av sykler – begge tiltak som har løftet trafikksikkerhetskulturen blant elevene. Videre så planlegger skolen og FAU en ekstra beintøft-konkurranse, reflekskampanje og en ny sykkelreparasjonsdag. I tillegg så jobber FAU med andre tiltak rettet mot skolens drop-sone, merking rundt skolen og andre trafikale tiltak.