Blomstereng til nytte og inspirasjon

På Vormedal har kommunen anlagt ei blomstereng som kan tjene som eksempel for andre. Men blomstereng med ønsket variasjon kommer ikke av seg selv.

Blomstereng - Klikk for stort bildeFoto: Odd Terje Stangeland

Det er allment kjent og akseptert at naturen kan hjelpes ved at vi legger til rette for blomsterenger. Det vil blant annet bidra til pollinering ved at de lokker til seg bier og humler – i tillegg til at det er kjekt å se på. Det er derfor politisk ønskelig å få anlagt flere blomsterenger rundt omkring.

Nå kan Karmøy kommune vise et godt eksempel på hvordan ei blomstereng kan være. Den ligger i en skråning vest for idrettshallen på Vormedal og ble etablert i fjor.

– 2. året er gjerne avgjørende, forteller sektorleder for samferdsel og utemiljø i Karmøy kommune, Vegard Forberg. Dette ser lovende ut.

Blomster - Klikk for stort bildeFoto: Odd Terje Stangeland

Mange vil tenke at eng er det som blir hvis en lar være å slå gresset…?

- En viss engdannelse vil en nok få, men det er stor sjanse for at ugresset tar over og dreper en del av de andre plantene vi gjerne vil ha der. Skal vi få de sortene og den variasjonen vi helst ønsker, må enga plantes og vedlikeholdes.

Spesielt på Vestlandet er det vanskelig å etablere enger på grunn av fuktigheten.

– Når vi ser ut til å lykkes på Vormedal, kan det være kombinasjon av tørke og god jord. Det er jo spesielt kjekt at dette skjer nær skole og barnehage, så de kan se hvordan dette kan gjøres i praksis, sier Forberg.

Nå skal enga stå urørt til blomstringen er over. Når den så slås, er håpet at frøene går tilbake i jorda og legger grunnlag for nye planter. For å få dette til på en optimal måte, er det inngått avtale med entreprenør som skal drifte enga i tre år.

Det er flere skråninger i kommunen en unnlater å slå gresset for å få fram enger. Men skal en få samme resultat som på Vormedal må det trolig både ressurser og litt flaks til.