Dobler vannkapasiteten på Arareir

Karmøy kommune har nå fullført et stort og viktig prosjekt for å sikre vannforsyningen i områdene Åkrehamn, Skudeneshavn, Veavågen og Kvalavåg. Det nye høydebassenget på Arareir står ferdig, og innbyggere kan glede seg over en dobling av kapasiteten. Dette prosjektet er en del av "Hovedplan for drikkevann 2020 - 2027" og har som mål å forberede kommunen på fremtidige utfordringer med vannforsyningen.

Høydebasseng ved Arareir Torgeir Henden

Doblet kapasitet for økt sikkerhet og stabilitet

Det nye høydebassenget på Arareir er bygd ved siden av det eksisterende bassenget, noe som har gitt en dobling av lagringskapasiteten. Dette sikrer en jevn og pålitelig vannforsyning til områdene Åkra, Skudenes, Vedavågen og Kvalavåg. Arareir spiller en viktig rolle i å regulere vannproduksjonen for Brekke vannbehandlingsanlegg, og det nye bassenget bidrar til en enda mer robust og sikker vannforsyning for hele regionen.

Fordeler for innbyggerne

Med det nye høydebassenget på plass, kan innbyggerne i Karmøy kommune føle seg tryggere på at vannforsyningen vil være stabil og pålitelig, selv under uforutsette omstendigheter. Prosjektet, som medførte økt anleggstrafikk langs Aureivegen i byggeperioden er nå fullført, og kommunen har gjort sitt beste for å minimere ulempene for beboerne og turgåere i området.

Dette ferdigstilte prosjektet markerer et stort skritt fremover for kommunen og gir innbyggerne en sikrere og mer pålitelig vannforsyning.

Se byggeprosessen i en imponerende tidsforløp-video

For å dokumentere dette spennende prosjektet har kommunen laget en video som viser hele byggeprosessen fra start til slutt i et hurtig tempo. Videoen gir et fascinerende innblikk i arbeidet som er lagt ned for å sikre en pålitelig vannforsyning for Karmøy.