Foto: Torgeir Henden
Mange synes det er komplisert å bruke de nye digitale hjelpemidler, som mobiltelefon, datamaskin eller nettbrett. Nå blir det mer hjelp å få.
Reidar Instanes følte seg overveldet av den teknologiske utviklingen. Gjennom Seniornett fikk han god hjelp til å øke sin digitale kompetanse. I Seniornett møtes de to ganger i måneden for å gjøre nettopp det. Samtidig er det sosialt. Reidar har tilegnet seg mange praktiske ferdigheter. Han bestiller bobilcaming på nettet og holder kontakt med familien på sosiale medier.
Noen sliter med å huske passord, andre kommer ikke inn på de tjenestene de ønsker, som nettbank, lokalavisa, eller de har problemer med å kjøpe ting på nettet eller lese e-posten sin.
Nå er det enda bedre hjelp å få. Sammen med Røde Kors, Seniornett og biblioteket gjør Karmøy kommune det nemlig lettere å få praktisk hjelp med å beherske den digitale hverdagen.
En kan få hjelp på flere måter, for eksempel Drop in-kafé hos Røde Kors, regelmessige møter i Seniornett, lån av datamaskin på biblioteket og veiledning hos kommunens innbyggerkontakt.
Brosjyre i postkassen
En brosjyre går ut i posten til alle kommunens innbyggere. Om dere ikke skulle motta brosjyren i posten i løpet av ei ukes tid, kan den, om ønskelig, bestilles gratis her.
Les digital versjon | Last ned fil (PDF, 603 kB)
Nasjonalt er digitaliseringsdirektoratet det fremste verktøyet for raskere og mer samordna digitalisering av samfunnet.
For kommunen er det et mål i digitaliseringsstrategien å motvirke digitalt utenforskap hos innbyggerne. Les hele digitaliseringsstrategien.
Meld deg på nyhetsbrev
Les tidligere sendte nyhetsbrev