Fikk hjelp til å øke sin digitale kompetanse

Reidar fikk god hjelp av Seniornett til å bli flinkere med internett og andre digitale løsninger. Nå kan enda flere få hjelp. 

Bilde av en mann som holder et nettbrett - Klikk for stort bilde Foto: Torgeir Henden

Mange synes det er komplisert å bruke de nye digitale hjelpemidler, som mobiltelefon, datamaskin eller nettbrett.  Nå blir det mer hjelp å få. 

Reidar Instanes følte seg overveldet av den teknologiske utviklingen. Gjennom Seniornett fikk han god hjelp til å øke sin digitale kompetanse.  I Seniornett møtes de to ganger i måneden for å gjøre nettopp det. Samtidig er det sosialt. Reidar har tilegnet seg mange praktiske ferdigheter. Han bestiller bobilcaming på nettet og holder kontakt med familien på sosiale medier. 

Noen sliter med å huske passord, andre kommer ikke inn på de tjenestene de ønsker, som nettbank, lokalavisa, eller de har problemer med å kjøpe ting på nettet eller lese e-posten sin.

Nå er det enda bedre hjelp å få. Sammen med Røde Kors, Seniornett og biblioteket gjør Karmøy kommune det nemlig lettere å få praktisk hjelp med å beherske den digitale hverdagen.

En kan få hjelp på flere måter, for eksempel Drop in-kafé hos Røde Kors, regelmessige møter i Seniornett, lån av datamaskin på biblioteket og veiledning hos kommunens innbyggerkontakt.

Brosjyre i postkassen

En brosjyre går ut i posten til alle kommunens innbyggere. Om dere ikke skulle motta brosjyren i posten i løpet av ei ukes tid, kan den, om ønskelig, bestilles gratis her

Grafikk som viser forside og bakside på brosjyre - Klikk for stort bilde

Les digital versjon  |  Last ned fil (PDF, 603 kB)

 

Nasjonalt er digitaliseringsdirektoratet det fremste verktøyet for raskere og mer samordna digitalisering av samfunnet. 

For kommunen er det et mål i digitaliseringsstrategien å motvirke digitalt utenforskap hos innbyggerne. Les hele digitaliseringsstrategien.

 

Meld deg på nyhetsbrev

Les tidligere sendte nyhetsbrev