Flytter Ferkingstad skole til Skudeneshavn

Ferkingstad skole er i behov av renovering. Skolen vil bli stengt fra neste skoleår og elever og lærere flyttes i sin helhet til Skudeneshavn skole.

Skudeneshavn skole - Klikk for stort bildeSkudeneshavn barneskole tar i mot elever og lærere fra Ferkingstad til skolestart 2024/25. Torgeir Henden

Det er funn av muggsopp som gjør at skolen stenges til sommeren. Først når bygget er uten elever kan vegger og tak åpnes for å vurdere byggets tilstand ytterligere.

-Vi arbeider for å sikre at elevene fortsatt blir ivaretatt på en god måte og at vi sammen skaper et trygt skolemiljø, sier kommunalsjef Bjørn Andersen i oppvekst og kultur. Han berømmer samarbeidet med både rektor på skolene og Foreldreutvalget (FAU) på Ferkingstad i denne krevende situasjonen. Kommunen har de siste ukene vurdert ulike alternative skolebygg for elever og lærere på Ferkingstad. Nå er det konkludert med at undervisningen, lærere og elever flyttes til Skudeneshavn skole ved skolestart 2024/25.

-Dette gjør at Ferkingstad skole kan være samlet og at klassene blir videreført som egne klasser. Det er ønskelig at alle ansatte på Ferkingstad skolen blir med til Skudeneshavn slik at driften kan videreføres i et annet bygg, inntil vi får avklart behovet for rehabilitering ved Ferkingstad skole, sier Andersen.

Når det gjelder skole- og fritidsordning(SFO) for elevene på Ferkingstad skole er det behov for flere avklaringer om hvordan dette kan løses på beste måte. Tidligere Kyrkjebakken barnehage kan benyttes, men det må kartlegges ytterligere hvordan en slik løsning er praktisk for elever og foresatte. Målet er at nye lokaliteter for SFO ikke skal skape unødvendig stress i hverdagen.

Det er 101 elever og 25 ansatte på Ferkingstad skole i dag.