Fremtidens Kolnes

Politikerne har nå behandlet reguleringsplan for vakre Kolnes sentrum. Det betyr at de ser inn i glasskulen om hvordan fremtidens Kolnes kan bli. Planen legger opp til ny Eikjeveg med gang- og sykkelsti, boligtomter i sentrum, lekeplass, turområde og balløkke.

Luftfoto over Kolnes idrettsanlegg - Klikk for stort bildeDet er utarbeidet plan for Kolnes sentrum. Anton Smeland Heggheim

I alt omfatter planen 265 dekar og vil legge til rette for fremtidig boligbygging av inntil 235 boliger sentralt på Kolnes.

Samtidig med ny Eikjevei skal det investeres betydelig i vann- og avløp. Kommunen må i henhold til utslippstillatelse fjerne eksisterende kloakkutslipp i Førresfjorden. Utslippet skal pumpes til Spanne for deretter å føres videre til Årabrot.

Kostnaden med utbygging av vann- og avløpsnettet er tenkt delt med fremtidige utbyggere av området. Foreløpig er det ikke inngått avtaler. Investeringene i vann- og avløpsnettet kan starte fra 2024, prosjektering starter i år.  Utbygging av Eikjevegen er vedtatt som en del av den nye Bypakken.

Se oversiktsfilm med drone over Kolnes av Anton Smeland Heggheim, 9 år.