Hedret for redningsdåd

Karmøybuen Kjell Ingve Arnø holdt hodet kaldt og hentet frem førstehjelpskunnskap da en liten jente druknet på Fot søndag 18. juni. Han gjorde en viktig jobb for å berge jentas liv.  Ordfører Jarle Nilsen har overrakt blomster som takk for livreddende innsats.

Ordfører Jarle Nilsen overrekkerblomster til Kjell Ingve Arnø for livreddende innsats. - Klikk for stort bildeOrdfører Jarle Nilsen overrekker Kjell Ingve Arnø blomster for livreddende innsats ved Fotvannet den 18. juni i år. Arnø bidro sammen med flere med førstehjelp på stedet.

Hendelsen sitter fortsatt i mannen som bor på Håvik. Selv om Arnø har hatt kunnskap om førstehjelp i flere år gjør slike hendelser inntrykk. Han var på vei hjem fra Fotvannet den 18. juni da han så jenta som lå unaturlig i vannet. Sammen med flere andre livreddere fikk de jenta på land, startet umiddelbar førstehjelp og kalte på nødetatene. Politiet roser den innsatsen Arnø gjorde, han holdt hodet kaldt i en kritisk situasjon.

-Vi er svært takknemlig for den innsatsen som ble gjort, vi har ingen å miste, sa ordfører Jarle Nilsen da han inviterte livredderen på kaffe og kake. Ordføreren er svært takknemlig for arbeidet frivillige gjør i akutte situasjoner før nødetatene kommer frem. På Fot denne ettermiddagen var også en kvinne svært aktiv i livredningen, men vedkommende kjenner vi ikke identiteten til, sier Nilsen. Arnø forteller at flere bidro og tok ulike roller for å berge jenta. Han er selv medlem i Røde Kors og er svært engasjert i førstehjelp og det å kunne bidra. Helsepersonell var raskt på stedet og ivaretok jenta. Arnø håper at flere kan lære seg førstehjelp slik at vi kan bidra når idyll blir forvandlet til drama, han påpeker viktigheten av at vi får kunnskap om drukning. Ulykken kan raskt være ute, akkurat som på Fot den 18. juni.

-Tusen takk for blomster og hilsen, sier Kjell Ingve Arnø. Han er til daglig ansatt i Karmøy kommune og vil ikke alene ta æren for at jenta ble reddet.

-Det var et teamarbeid, min rolle var å ha oversikten, forklarer han. Arnø er glad for at både politi og ordfører roser den livreddende innsatsen.

-Barn leker både over og under vannskorpen og det kan være vanskelig å se når uhellet er ute. På Fot var det mange i vannet samtidig med jenta som druknet, men det er vanskelig å være observant på hva som skjer. Denne gangen ble jenta reddet i tide, men det er for mange drukningsulykker i Norge i sommerhalvåret. Det er viktig at vi lærer oss om generell førstehjelp og drukning, sier en engasjert Arnø. Under finner du nyttig informasjon om førstehjelp og hjelp ved drukning.

Norsk Luftambulanse har god informasjon om førstehjelp ved ulike hendelser.

Viktig informasjon om drukning

Ordfører Jarle Nilsen gir livredder Kejll Ingve Arnø en god klem. - Klikk for stort bildeOrdfører Jarle Nilsen gir Kjell Ingve Arnø en god klem som takk for livreddende innsats ved Fotvannet den 18. juni i år.