Heltidsbonde får Miljøprisen 2023

Karmøy kommunes miljøpris for 2023 går til en som skiller seg ut for sin betydelige innsats for vipa over flere år. Årets vinner er heltidsbonden Arne Edvard Aase fra Torvastad. Han er sterkt engasjert i å ta vare på den sterkt truede dyrearten vipe gjennom ulike tiltak.

Bilde av bonde Arne Edvard Aase i fjosen - Klikk for stort bildeArne Edvard Aase fra Torvastad er vinner kommunens miljøpris for 2023.

Miljøprisen er en pris som går til enkeltpersoner, organisasjoner, foreninger eller virksomheter som har utført en særskilt innsats for miljø, klima og natur. Ved tildeling til foreninger, organisasjoner og virksomheter må innsatsen være mer utover det om er forventet av den enkelte.

Miljøinnsats defineres som tiltak og handlinger som bidrar til bedre miljø i Karmøy kommune, og kan være alt fra tiltak som å redusere klimagassutslipp, bevare biologisk mangfold, samt å skape engasjement og mobiliesere innbyggerne for miljøinnsats i lokalsamfunnet.

Arne er et strålende eksempel og et godt forbilde for hvordan landbruket kan bidra til å ta vare på naturmangfoldet. Hans engasjement med bevaringsarbeid for å sikre fremtiden for truede dyrearter gir inspirasjon for andre.

Nærbilde av en vipe som går på gresset - Klikk for stort bildeVipa er utrydningstruet og vinneren av Miljøprisen 2023, Arne Edvard Aase, har arbeidet systematisk for å bevare arten. Arnt Kvinnesland Åkerrikse i bur - Klikk for stort bildeÅkerrikse er utrydningstruet og det blir arbeidet for å også bevare denne.

- Det er vårt ansvar å ta med oss videre det å ta vare på naturen og artene vi har rundt oss. Alt vi kan gjøre for miljø, natur og mangfoldet er også gratis. Dette er noe som vi alle kan tenke litt over og ta med oss, samt lære av. Det handler om at vi må leve mer i samsvar med naturen og ikke bare av naturen. Sammen er vi sterkest og det hjelper om alle kan gjøre litt, sier miljøprisvinner Arne Edvard Aase.

Årets miljøprisvinner disponerer totalt 408 mål jordbruksareal på Torvastad. Han har 35 melkekyr, 31 ungedyr, 13 sauer og  disponerer totalt en melkekvote på 334 527 liter. På godt Karmøymål, veldig mye melk! Likevel klarer han å ta vare på fuglene i kulturlandskapet (viper, åkerrikse). Gjennom flere tiltak, handlinger og samarbeid med ulike aktører og offentlig virksomhet over mange år har han klart å tatt vare på viper og åkerrikse. Brakklegging, tilpasning av gjødselspredning, slått og jordbearbeiding  er noe av det som har ført til at det hvert eneste år vokser opp vipeunger på grunn av hans engasjement. I tillegg har Aase i mange år samarbeidet med naturforvalter i Karmøy kommune, fylkesmannen og landbrukskontoret for å gjøre det beste disse truede dyreartene.

Bilde av gårdsbygning på Torvastad - Klikk for stort bildeArne Edvard Aase er heltidsbonde på Torvastad. Han har gjort tiltak på gården for å bidra til å bevare både vipe og åkerrikse.