Jubileum og feststemning på Karmøystrendene

Bli med på den store strandfesten på søndag! Karmøys spektakulære strender kan også for 2024 heise Blått flagg.

Blått flagg på Åkrasanden - Klikk for stort bilde

Åkrasanden feirer i år feirer 10-årsjubileum som bærer av Rogalands første Blått flagg. For Sandvesanden er dette tredje gang stranden blir hedret.

På Sandvesanden har bekken gravd vekk stien i nord, og det er blitt en skrent som er vanskelig å passere. For å ivareta sanddynene og friluftsbrukerne ønsker Friluftsrådet og kommunen at det sommeren 2024 lages en ny trase ut til sanden. Den nye traseen over bekken til sørsiden av sanden vil stå klart til strandfesten. Den spennende strandvegetasjonen som endrer karakter og det rike fuglelivet blir løftet frem på nye temaskilt, til glede for alle besøkende.

14 organisasjoner

Det er et fantastisk team som trommer sammen til strandfest søndag. 14 ulike organisasjoner og foreninger pluss frivillige som vil løfte fram naturkvaliteter av verdensklasse og aktivitetsmulighetene vi kan boltre oss i. Haugaland Brass vil sørge for ekstra festivitas-stemning dette året.

Åkrasanden

Klokka 12 inviteres du til kjekke familieaktiviteter i og rundt speiderhuset på Åkrasanden:  drageverksted med Røde Kors, Ludvig Egge og Hans Georg Aase, båtbygging med Barnas Turlag, kafé og bålkos med Åkra Blå Kors, padling med utstyr fra Frilager, sjongleringsverksted med Flaks, og Åkrehamn vekst legger til rette for sandslott-konkurranse. Premiering kokka 14 med selveste Turbo og ordfører!

Sandvesanden

Klokka 15 fortsetter festen på Sandvesanden. Bli med på buldring med Karmøy klatrelag og lag ditt eget sandkunstverk, sjongler med Flaks, padle med Skudeneshavn kajakk-klubb, SUP med Saltråk og prøv ut strandleker med Frilager. Nyt deilig mat i strandkaféen til Raw Ocean Lodge med kul stemning av DJ Berit- og utfordre venner og familie til sandvolley! Blomstervandring med Hans Magnus Hillesland.

Bærekraft

Blått flagg er et verdifullt verktøy for kommunen og Friluftsrådet Vest i arbeidet med bærekraftig forvaltning. På søndag feirer vi et viktig miljøfokus og glede over naturopplevelser for alle, velkommen skal dere være!

Strandfest i forbindelse med Blått flasgg - Klikk for stort bilde