Karmøy kommune mest åpen i Rogaland

Karmøy kommune deler topplassering om åpenhet i Rogaland. I det årlige åpenhetsbarometeret som Pressens offentlighetsutvalg  og Kommunal rapport utarbeider er Karmøy kommune på delt 1. plass i Rogaland – og på 14. plass i landet.

Kommunikjasonsavdelingen, politisk sekretariat  og venner feirer topplassering åpenhetsbarometeret med kake.  - Klikk for stort bildeDet er mange som bidrar til at Karmøy kommune er en åpen kommune. Tirsdag ble førsteplassen i Rogaland feiret med kake.

-Vi er stolt over å være på topp i Rogaland, sier kommunikasjonssjef Margareth H. Langebro. Det ligger et systematisk arbeid bak resultatet. De siste årene har kommunen blitt stadig åpnere. I Karmøy kommune ble det i 2021 vedtatt en kommunikasjonsstrategi som vektlegger å være en åpen kommune slik at innbyggerne, presse og andre interesserte får nødvendig informasjon.

-Både sentralarkivet, servicetorget, politisk sekretariat og kommunikasjonsavdelingen har en viktig rolle for å opprettholde og styrke åpenheten, sier Langebro. I åpenhetsbarometeret blir kommunen målt på blant annet hvordan postlister er tilgjengelig, om arkivene er åpne, hvordan kontaktinformasjon til politikere er ivaretatt på nettsidene, bruk av  kommune-tv, når protokolller etter politiske møter publiseres og om sms og interne notater er arkivert. Det er foretatt blindtester ved innsyn i sentralarkivet.

-Vi har åpnet det generelle arkivet for innsyn av fulltekstdokumenter. Byggesaksarkivet er også åpent for søk slik at den enkelte innbygger kan finne hustegninger og dialog om byggesaker tilbake i tid.  Dette er en del av viktig kommunens digitaliseringsarbeid og det skaper åpenhet. I tillegg arbeides det kontinuerlig med oppdatering av nettsider og publisering av møtepapir, protokoller og deltakere i de ulike politiske møtene med mål om åpenhet og tilrettelegge for innsyn, sier Langebro.

Åpenhetsbarometeret leser du her