Kikhostevaksine til gravide

Folkehelseinstituttet (FHI) anbefaler at gravide får kikhostevaksine fra og med svangerskapsuke 24 i hvert svangerskap. Vaksineringen har ikke vist seg å gi uheldige utfall for verken mor eller barn. Kommunen er allerede i gang med vaksineringen og tilbyr dette gratis.

Person som får vaksine - Klikk for stort bilde

Karmøy kommune tilbyr alle gravide gratis vaksine mot kikhoste i uke 24 av svangerskapet, men kan også gis senere i svangerskapet. Det skyldes at en forventer en økning i forekomsten av kikhoste etter at smitteverntiltakene hadde en gunstig virkning under pandemien. Nå frykter helsemyndighetene utbrudd og vil forebygge dette med vaksine.

Kikhoste er en bakteriell luftveisinfeksjon som arter seg som langvarig og anfallsvis kraftig hoste, hos uvaksinerte barn ofte med karakteristiske kikeanfall etterfulgt av brekninger. Spedbarn er spesielt sårbare de første levemånedene før de får den første dosen som ledd i barnevaksinasjonsprogrammet.  Derfor anbefales vaksinen nå til gravide.

Vaksinasjon under svangerskapet beskytter barnet ditt mot kikhoste fra fødsel og frem til barnet får sin første vaksinedose ved 3-måneders alder. Gravide som tar kikhostevaksinen produserer antistoffer som overføres til fosteret via morkaken. Dette gjør at det nyfødte barnet blir født med beskyttende antistoffer fra moren, noe som har vist seg å forhindre alvorlig forløp av kikhoste hos spedbarn frem til de kan få sin første vaksinedose.

-Jordmødrene i Karmøy har allerede startet vaksineringen og har opplevd god oppslutning blant gravide som ønsker vaksine. Ved oppstart får gravide som har kommet lengre i svangerskapet også tilbud om vaksine. Vaksinen som tilbys er en kombinasjonsvaksine som også beskytter mot difteri og tetanus, sier virksomhetsleder for Helsestasjon- og skolehelsetjenesten og Flyktningtjenesten, Linn Jensen.

I Kopervik er det oppsamlingsdager for gravide som er kommet lengre enn uke 24: 4. juni og 18. juni. I Åkra er oppsamlingsdagene for vaksine: 28. mai og 25. juni.

Du som ønsker vaksine, kan ta kontakt med din helsestasjon eller fastlegen.