Kommuneadvokaten førte sak for Høyesterett

Nylig stilte kommuneadvokaten i Karmøy, May Britt Mannes, i Høyesterett for å prosedere en barnevernssak. Dette er den første saken som kommuneadvokaten i Karmøy fører for Høyesterett.

Kommuneadvokat May Britt Mannes - Klikk for stort bildeKommuneadvokat May Britt Mannes

Jeg har vært advokat i mer enn 20 år, og det er første gang vi har hatt en sak som innebar å møte i Høyesterett, forteller May Britt som er godt fornøyd med å ha fått sjansen. Kommuneadvokaten har ført denne saken gjennom både barnevernsnemnda, tingretten og lagmannsretten før deler av den ble sluppet gjennom nåløyet til Høyesterett.

For å få «møterett for Høyesterett» må en advokat gjennom to saker hvor en er «til prøve». – En såkalt prøvesak i Høyesterett blir dermed en avansert form for muntlig eksamen, forteller advokat Karin Vedø, som sammen med de andre kollegene på advokatkontoret også fikk noen travle måneder, siden det er svært arbeidskrevende å forberede en sak for Høyesterett. Av landets advokater er det bare fem prosent som har møterett, og de aller fleste av dem er menn.

– Det er en ære å få prosedere (føre en sak) for Høyesterett. Ekstra gøy at det er et juridisk spørsmål som skal avklares. Det betyr at vi er med og legger grunnlaget for at Høyesterett skal klarlegge norsk rett - noe som får betydning over hele landet. Selv om det har krevd svært mye jobbing, må jeg innrømme at jeg har storkost meg. Jeg er veldig glad i faget mitt, og nå fikk jeg gjøre et ekstra dypdykk. Nå venter vi spent på dommen, sier kommuneadvokat May Britt Mannes som peker på at gjennomføring av saken har medført kompetanseheving på flere måter for hele kontoret.

Ifølge Karin Vedø fikk May Britt Mannes ekstra vanskelige spørsmål fra dommerne. – Og hun briljerte! forteller den stolte kollegaen.

Det er de fem dommerne som avgjør om du har bestått. Så er det tilfeldigheter som avgjør om du også får prosedere en sak nummer to. Består du begge disse, får du «møterett for Høyesterett» og kan føye en «(H)» til advokattittelen.

Kommuneadvokaten i Karmøy består av seks advokater og en konsulent og er en felles tjeneste for sju kommuner på Haugalandet - Tysvær, Vindafjord, Sauda, Suldal, Etne, Bokn og Karmøy.