Kopparen i ny og moderne drakt

Arbeidet med renovering av det kommunale bygget Kopparen i Kopervik er i full gang. Ved årsskiftet skal bygget stå ferdig og ha en rekke helsetilbud.

Kopparen renoveres, dronefoto av byggeplass - Klikk for stort bildeKopparen i Kopervik blir totalrenovert og skal huse ulike tilbud om helsetjenester til innbyggerne. Torgeir Henden

Tidligere Kopparen kjøpesenter er kjøpt av kommunen og blir nå klargjort for kommunale tjenester. Bygget skal fortsatt huse blant annet politi, helsestasjon, legesenter og gatekjøkken. I september vil hjemmetjenesten for rus og psykiatri flytte inn i nye og flotte lokaler i byggets første etasje. Det vil også bli aktivitetssenter og avdeling for mottak og oppfølging innen rus og psykiatri i bygget. Rask psykisk helsehjelp skal bli lett tilgjengelig for innbyggerne i det nye og moderne bygget. I tillegg skal avdeling for vann, avløp og renovasjon flytte inn i nye kontorlokaler i bygget. Hele prosjektet har en ramme på 109 millioner kroner, i denne summen inngår kjøp av Kopparen.

Byggeleder Kjetil Hansen i Karmøy kommune er på byggeplassen.  - Klikk for stort bildeByggeleder Kjetil Hansen i Karmøy kommune sier Kopparen skal være ferdig renovert ved årsskiftet. Torgeir Henden

Moderne bygg

Fasaden og taket oppgraderes med mer isolasjon og ny kledning. Det er satt inn nye vinduer i bygget for å tilrettelegge for lavt energiforbruk. I bygget kommer en ny og driftssikker heis og i løpet av september starter arbeidet med å bygge gangbroen mellom Kopparen og rådhuset.

-Kopparen er et spennende prosjekt som blir bra for brukerne våre, sier byggeleder Kjetil Hansen i Karmøy kommune. Han vil takke både leietakere og publikum for tålmodigheten de viser i byggeperioden. I neste måned vil det bli skiltet ny og trygg gangvei rundt anleggsområdet i og med at mellomrommet mellom rådhuset og Kopparen i en periode må stenges. Det er Berg Eiendom Entreprenør som er totalentreprenør for prosjektet.

Fasade av Kopparen under renovering - Klikk for stort bildeKopparen får ny fasade og nye vinduer som skal redusere energiforbruket. Torgeir Henden Inreiørbilde byggeplass Koppparen. - Klikk for stort bildeKopparen skal inneholde ulike helsetjenester til innbyggerne. Torgeir Henden