Kulturpris, frivillighetspris og kulturstipend til heder og ære

Hovedutvalg for oppvekst og kultur har vedtatt at Karmøy kommunes kulturpris 2023 tildeles Slogmåkane. Frivillighetsprisen tildeles John Roger Midtun. Kulturstipend går til Eilin Kjærland, Ingebjørg Vilhelmsen og Ida Cathrin Utvik. Her kan du lese begrunnelsene for tildeling.

Astrid Havn Tranøy

Karmøy kommunes kulturpris tildeles Slogmåkane

Slogmåkane har oppnådd en sterk internasjonal posisjon innen sine sjangere med opptreden i mange land, og de har vunnet priser på en av verdens største shantyfestivaler. De har blitt tildelt både Karmøyfiskaren og Fiskeridagens hederspris. I Norske talenter slo de til med 3. plass i 2015.

Slogmåkane har engasjert seg i innsamlingsarbeid ved flere anledninger og har årlige gratiskonserter der inntektene går til gode formål. Bandet har også lagt ned en betydelig innsats lokalt i planlegging og gjennomføring av mindre festivaler over temaet kystkultur. De er faste innslag på både Skudefestivalen og Fiskeridagane. I 2024, når bandet har 20-års jubileum, planlegges slipp av deres 6. album. Slogmåkane har gjennom disse 20 årene vært gode ambassadører for Karmøys kulturliv, og har ennå til gode å gjennomføre en konsert uten å fremheve hvor de kommer fra.

Frivillighetspris går til John Roger Midtun

John Roger Midtun tildeles Frivillighetsprisen for 2023 - Klikk for stort bildeJohn Roger Midtun på Stafett for livet Karmøy

John Roger Midtun fra Skudeneshavn får nå anerkjennelse for sin innsats for Kreftforeningens Stafett for livet Karmøy. Prisen gis årlig til organisasjoner eller enkeltpersoner som gjør eller har gjort en betydelig innsats innen frivillighetssektoren.  Prisvinneren har siden 2018 stått i spissen for å bygge opp Stafett For Livet Karmøy til et av de største arrangementet i sitt slag i Norge – et arrangement som samlet rundt 2000 deltakere i 2023. Arrangementet er tuftet på frivillig arbeid, og prisvinneren og hans team av frivillige legger hvert år ned en stor innsats i å få arrangement på plass.

Utover dette har han også vært aktiv i Røde Kors i en årrekke, og hvor han i perioden 2015 til 2018 hadde ledervervet. Videre engasjerer han seg i Ferkingstad sokn, der han blant annet bidrar i utvalgsarbeid og i forbindelse med arrangementer og lignende. Karmøy kommune er stolte av å ha ildsjeler som John Roger Midtun iblant oss, og det er en ære å få kunne utrope en flott og verdig vinner av årets frivillighetspris!

Frivillighetsprisen er å betrakte som en hedersbevisning, og består av et diplom og en gavesjekk.

Kulturstipend

Tre unge lovende utøvere innen idrett, musikk og dans får tildelt kulturstipend. Stipendet består av diplom og en pengegave på kr 25 000 til hver utøver.

Eilin Kjærland fra Håvik

Kulturstipendvinner Elin Kjærland - Klikk for stort bildeEilin Kjærland

Eilin studerer ved NTG på Lillehammer,  der hun ble raskt lagt merke til og fikk en plass på juniorlandslaget i curling. Innen kort tid vant de junior-NM med lag Bjørnstad i en åpen klasse og slo alle guttelagene. Laget har vunnet European junior curling Tour 2 ganger, i tillegg til bronse i junior-VM i Tyskland i mars. Eilin er på et lag med store ambisjoner og må til utlandet for å få konkurranse og for å hente rankingpoeng for å kvalifiseres til et VM.  Juniorlaget skal til junior-VM i Finland i 2024, der målet er å vinne. Personlige langsiktige mål er gull i OL. Stipendet vil benyttes til å kunne reise på konkurranser utenlands.

Ingebjørg Vilhelmsen fra Kopervik

Ingebjørg Wilhelmsen

Ingebjørg jobber som musiker og er i tillegg komponist av konkurranse musikk til brassband. Ingebjørg er tidligere elev ved Karmøy kulturskole, på kornett, har spilt for Stangaland brass, og bor nå i Oslo der hun jobber heltid som musiker og komponist. I februar 2023 ble hennes verk "The Cosmographic Mystery" urfremført i Norgesmesterskapet for brassband, som første norske kvinnelige komponist gjennom konkurransens historie. Hun ønsker å benytte et eventuelt kulturstipend til videre fordypning og studiereiser i forbindelse med komposisjon av musikk for brassband, slik at bestillingsverket blir så godt som mulig.

Ida Cathrin Utvik fra Avaldsnes

Danser - Klikk for stort bilde Jørgen Freim

Ida har fullført masterutdanning på Kunsthøgskolen i Oslo, der hun bor. Hun har bakgrunn som danselærer ved Karmøy kulturskole, og vil bruke stipendet til å videreutvikle seg innen feltet koreografi og forestillingskonsepter for barn. Ida får mange lovord for sin spennende satsning på koreografi for de aller minste. Hun har blant annet fått framført forestillingen Rock-a-bye under Kulturnatt i Haugesund i november.

Vi gratulerer alle prisvinnerne!

Overrekkelse av prisene vil skje under ordførerens nyttårsmottakelse på nyåret.

Astrid Havn Tranøy
Rådgjevar kultur