Lei av å kaste penger i bosset?

I august steg prisen på en vanlig handlepose til 4,25 kroner. De fleste av oss er vant med å kjøpe disse når vi handler, og bruke dem en ekstra gang som pose på restavfallet. Nå har det blitt en dyr vane.

Bilde av restavfallsdunk med pose oppå. Tekst på posen: "4,25 kroner" - Klikk for stort bilde

Faktisk koster posen alene i de fleste tilfeller mer enn å transportere innholdet i posen fra Karmøy til energigjenvinningsanlegget. Det er ikke tillatt å kaste avfallet løst i dunken av hensyn til fare for forsøpling ved tømming og videre omlasting, så hva kan du gjøre for å spare penger? Kjøp avfallsposer på rull! De koster en brøkdel av handleposene, og er en enkel måte å redusere kostnader. I tillegg består disse av mye mindre plast enn handleposene. De selges i alle dagligvarebutikker, og kommer i ulike størrelser. Da kan du få poser som passer til de ulike bossbøttene dine.

Bilde av diverse avfallsposer på rull - Klikk for stort bildeAvfallsposer på rull kommer i ulike størrelser. Det er mye billigere å bruke disse til restavfallet enn handleposer, og de inneholder langt mindre plast.

I stedet for å kjøpe handleposer kan du bruke handlenett når du er på butikken. Et tips er å lagre slike i bilen, så har du dem tilgjengelig når du skal inn på butikken. Handlenett av resirkulert nylon trenger bare brukes 8 ganger før de har et mindre miljøavtrykk enn handleposen, og de varer lenge. Vil du vite mer om hva som er best av papirpose, handlenett i nylon, handlenett i økologisk bomull eller engangsposer i plast, kan du se mer i denne videoen.

I 2022 kjøpte vi nordmenn 722 millioner plastposer. Det er 132 poser på hver av oss. Det nasjonale målet om 40 poser per person i 2025 er i tråd med Karmøy kommunes vedtatte samfunnsplan som har syv mål for bærekraft. Heldigvis finnes det gode alternativ, og du som forbruker sparer både miljø og penger! Husk at du også kan bruke handleposene mange ganger før du eventuelt bruker dem som pose på restavfallet.

PS! Plastemballasjen oppbevarer du løst før du tømmer den i plastretursekken, da plastposer som er knyttet igjen er en utfordring for gjenvinningsanlegget for plastemballasje.

Her finner du alt om Avfall og gjenvinning