Millioner til levende bygder

Politikerne i Karmøy kommune vedtok i fjor å sette av fem millioner kroner til prosjekt for å skape levende bygder. Flere bygder skal få glede av satsingen. Saken ble utsatt i formannskapet den 11. mars og vil bli tatt opp i et senere møte.

Dronebilde Sevland skole. - Klikk for stort bildeFAU har søkt om penger til pumptrack bane ved Sevland skole. Det skal deles ut millioner til tiltak for blant annet aktivitet og møteplasser i bygdene. Torgeir Henden

Disse er foreslått å få midler basert på søknad sendt i 2023:

·         Vedavågen bygdeutvalg 500.000 kroner

·         Avaldsnes Idrettslag  500 0000 kroner

·         FAU Mykje skole 100.000 kroner

·         FAU Sevland skole 500.000 kroner

·         FAU Håvik skole 300.000 kroner

·         Lekeplass Prestanesvegen 50 000 kroner

Tildelingen er ikke endelig vedtatt.

Kommunestyret satte i 2023 av fem millioner  kroner til utvikling av permanente treffsteder i bygder, grender og mindre sentrumsområdet. Dette for å skape trygge sosiale arenaer og møteplasser for å underbygge kommunens nye samfunnsplan. Det ble utarbeidet kriterier for prosjektene, kun organisasjoner og foretak kunne søke om midler. Det er innvilget penger til park, belysning, område for styrketrening med mer.

Du kan lese mer om saken og de ulike prosjektene som er søkt om.

Av den totale bevillingen ble det satt av fire millioner til å skape bedre møtesteder og boligområder, ta vare på miljøet, bedre folkehelsen, bidra til et inkluderende samfunn og styrke den sosiale bærekraften i levende lokalsamfunn i Karmøys bygder, grender og mindre sentrumsområder.   Videre ble det satt av en million for å gjøre det enklere for privatpersoner og frivillige organisasjoner å gjennomføre prosjekter, inkludert arrangement. Det gis maksimalt 50.000 kroner i støtte til hvert av disse prosjektene.

Dronebilde Mykje skole - Klikk for stort bildeFAU ved Mykje skole har søkt om penger til lys ute slik at lekeområdet kan benyttes av barna også på ettermiddager vinterstid. Torgeir Henden