Mottak- og oppfølgingssenter i full drift

De nye lokalene og tjenestene ved mottak- og oppfølgingssenteret i Kopervik er nå i full drift. Den offisielle åpningen ble markert med en omvisning for samarbeidspartnere og offisielle instanser forrige uke. Hele 1300 får hjelp via senteret.

Kommunalsjef helse- og omsorg, Nora Olsen-Sund, takket for godt samarbeid med både ansatte og samarbeidspartnere. Torgeir Henden

– Først av alt vil jeg gratulere brukere og ansatte med nye fantastiske lokaler. Disse lokalene gjør at de tjenestene vi gir kan bli enda bedre, og det vil også påvirke arbeidsmiljøet for de som jobber i virksomheten, sa Olsen-Sund.

Forbedrede tilbud til innbyggerne

De nye lokalene tilbyr lavterskeltilbud som samtaler, mat, dusjfasiliteter, klær, vask av klær, samt utomhusaktiviteter som svømming, frisbeegolf, klatring, gatefotball og trening. Hjemmetjenester ROP Nord og ROP Sør har nå base i de nye lokalene og kan bedre koordinere tjenestene til innbyggerne.

Siden januar har de ansatte ved senteret vært i full sving i de nyoppussede lokalene. Ifølge John Gunnar Liknes, virksomhetsleder for rus- og psykiske helsetjenester, er bygget skreddersydd etter behovene og legger grunnlaget for bedre samarbeid internt, noe som resulterer i forbedrede tjenester til brukerne. Lavterskeltilbudet innen helse- og aktivitetstjenester er betydelig oppgradert sammenlignet med tidligere.

Senteret tilbyr også recovery-kurs som “Mitt liv, mine valg” og “Mitt livstre”, samt yoga og hobbygrupper. Personer over 18 år kan få rask psykisk helsehjelp for nylig oppstått angst, depresjon eller stress.

Fakta om mottak- og oppfølgingssenteret

• Drift 24/7 - dag og kveld
  • Fem avdelinger med ca. 110 årsverk fordelt på 130 ansatte
  • Somatisk hjelp
  • Kontakt med omtrent 1300 personer pr. år
    • rask psykisk helsehjelp har ca. 800 personer
    • rus og psykiske helsetjenester ca. 260 personer
    • psykiatri ca. 310 personer
  • Lavterskeltilbudet ca. 200 brukere pr. år
    • daglig oppmøte på ca. 15 -20
    • systematisk oppfølging i hjemmet ca. 15 - 20
  • Aktivitetssenter ca. 250 personer innom (alt fra et besøk til daglig kontakt)
    • 22 innegrupper
    • 13 utegrupper

Samarbeid og fremtidige muligheter

Bygget inkluderer utleiekontorer for samarbeidspartnere som Helse Fonna og andre organisasjoner, noe som vil styrke koordineringen av tilbudene til innbyggerne.

Olsen-Sund avsluttet sin tale med å takke innbyggere og ansatte for deres fleksibilitet og forståelse gjennom årene med flytting og ombygging.

Se video (filmet i januar 2024) fra lokalene i det nye mottak- og oppfølgingssenteret.

Mer om rus- og psykiske helsetjenester