Nyoppusset senter for rus- og psykisk helse gir bedre tjenester

Etter et år med oppussing er de ansatte ved Mottak- og oppfølgingssenteret for rus- og psykiske helsetjenester i full sving i de nyoppussede lokalene i Kopervik.

-Det nyoppussede bygget Kopparen er skreddersydd etter behovene våre og vi er kjempefornøyde, sier John Gunnar Liknes, virksomhetsleder for rus- og psykiske helsetjenester ved Mottak- og oppfølgingssenteret.  Etter å ha vært spredt rundt på flere lokaliteter i korte og lengre perioder, kan størsteparten av tjenestene nå samles under ett og samme tak. Dette legger grunnlaget for bedre samarbeid internt, noe som igjen vil resultere i forbedrede tjenester til brukerne.

I løpet av et helt år, inkludert hjemmetjeneste, rask psykisk helsetjeneste, dag og aktivitetssenter er det omtrent 1000 innbyggere innom senteret.

Hjemmetjenesten, som opererer syv dager i uken, dag, kveld og helg har tidligere vært delt på to lokasjoner, men nå vil de ansatte kunne utnytte hverandres ressurser og samhandle på en bedre måte.  Dette effektiviserer driften og sikrer en kontinuerlig service for pasientene.

En positiv tilleggseffekt er at lavterskeltilbudet innen helse- og aktivitetstjenester også blir tilgjengelig i det nye bygget. Dette betyr en betydelig oppgradering av tilbudet for brukerne sammenlignet med tidligere.

Virksomhetslederen uttrykker stor entusiasme for det nye bygget, som er basert på oppgraderingen av et eldre bygg. Dette har resultert i innovative løsninger som bedre imøtekommer behovene til både ansatte og brukere. Det inkluderer et moderne sårstell- og skaderom, et legekontor som er tilgjengelig to dager i uken, og dusjfasiliteter for de som trenger det. Senteret gir også rom for aktiviteter og recovery, med planer om kurs og grupper som vil være tilgjengelige på ett og samme sted.

Dette er en betydelig forbedring av tilbudet for personer med rus- og psykiske lidelser. Virksomhetslederen ser frem til å få senteret i full drift, med håp om å kunne tilby enda flere tjenester med de nye lokalene og den nye organiseringen.