Klasse 7A ved Skudeneshavn skole gleder seg til den skandinaviske finalen i First Lego League i Trondheim.
Torgeir Henden
Klassen har brukt de siste åtte ukene på å utvikle en innovativ løsning på problemet med havnespy, som inkluderer både tekniske løsninger og miljømessige aspekter. Elevene har designet og programmert en lego-robot som utfører oppgaver knyttet til temaet, og prosjektet har fått stor oppmerksomhet for sin kreativitet og relevans. Elevene har også kontaktet eksperter og bedrifter for å få faglige innspill og støtte til videre arbeid.
Blomstring og mestring
Lærer og veileder i prosjektet Marius Aanensen beskriver elevene som en fantastisk gjeng som har jobbet godt og systematisk sammen. – De har hele tiden gått for seier, og det er fantastisk å se innsatsen de legger ned, sier veilederen. Han trekker også frem hvordan konkurransen gir rom for mestring blant elever som ikke nødvendigvis trives i en tradisjonell skolehverdag.
– Prosjektet gir alle elever en rolle. Elever som kanskje ikke liker å sitte stille ved pulten, får blomstre her. De bidrar med kreative løsninger, praktiske ferdigheter og idéer som inspirerer hele laget, forteller han. Konkurransen bygger lagfølelse og motivasjon, samtidig som den styrker selvtillit og læringsglede hos sjuendeklassingene.
Veien videre
I tiden før avreise arbeider klassen med å finpusse robotdesignet og justere detaljer i prosjektpresentasjonen. Målet er å stå best mulig rustet til å imponere både dommere og konkurrenter under den skandinaviske finalen i Trondheim 29. og 30. november. Samtidig jobber skolen og foreldrene med å samle inn midler til reise, overnatting og påmeldingsavgift for å sikre at laget kan delta. – Jeg håper vi kommer i havn med det økonomiske, elevene har virkelig stått på, dette fortjener de, avslutter Aanensen.
Meld deg på nyhetsbrev
Les tidligere sendte nyhetsbrev