Sagn blir dans

Kjenner du til mytene knyttet til bautasteinene under Karmsund bru? Kanskje har du ikke vært der enda?

På Norheim, like ved Karmsund bru, står fem bautasteiner kalt De fem dårlige jomfruer. Disse steinene står ved det smaleste punktet i Karmsundet og var godt synlige for seilende. Navnet er knyttet til sagn om Hellige Olav, men egentlig er dette et stjerneformet gravanlegg fra yngre romertid.

Norrønt og lokalt sagn

Gravens trekantform antas å ha vært knyttet til Yggdrasil i vikingtiden. De gamle kvadene Grimnismål og Gylfaginning forteller at Tor hver dag vasser over Karmsundet til det hellige Yggdrasiltreet, der gudene holder ting.

I dag kalles monumentet "De fem dårlige jomfruer" og er knyttet til et lokalt sagn om Olav den hellige og kristningen av Norge. Sagnet sier at Olav den hellige seilte gjennom Karmsundet på vei til kongsgården Avaldsnes da fem unge jenter sto i strandkanten og bød seg frem. Kongen skal ha ropt tilbake at der kunne de stå i sin skamløshet – og jentene ble til stein.

Her står de fortsatt og ser utover sundet mot Olavskirken på Avaldsnes.

Opplev sagnene gjennom dans

Nå kan du se flotte dansere fra Karmøy kulturskole visualisere disse historiene. Kulturskolens musikere skaper stemningen. Ta turen ut til kulturminnet og last ned appen Tilbakeblikk!

• Koreografi: Ingeborg Beate D. Jønsson
  • Kostyme: Candice Bredesen
  • Musikk: Halvor Lillesund
  • Film: Erlend Bjelland, Absurd film
  • Konsept: Camilla Vandvik/Ane Alvestad, Karmøy kommune

Mobil med app i hendene ved blomstrende hage - Klikk for stort bilde

Digital formidling av kulturarv

Karmøy kommune har de siste årene jobbet med å formidle sin rike kulturarv digitalt, tilgjengelig for alle til enhver tid. I appen Tilbakeblikk kan du blant annet møte karakterer fra Skudeneshavn i byens storhetstid og lære hvordan det var for naboene da tyskerne inntok Syreneset fort.

Vi har mange engasjerte bidragsytere og samarbeidspartnere som Vikingklubben, Karmøy kulturskole, Scenekraft, Absurd Film, museer, musikere, statister og skuespillere.

Tilbakeblikk ble lansert i 2018 som en byvandring i Gamle Skudeneshavn, og dronning Sonja var en av de første til å teste appen på sitt Karmøybesøk. Nå i 2024 inneholder appen mer enn 20 filmer med tidsreiser fra hele Karmøy.

Last ned appen Tilbakeblikk for en digital reise gjennom Karmøys historie!