Sammen for å forebygge barn og unges psykiske helse

240 ansatte fra faggrupper innen barnevern, helse, politi, PPT og skolesektoren var samlet til SNU-konferanse (Nasjonalt nettverk for bedre skolemiljø) denne uken. Temaet for konferansen: "Mestre å være, klar for å lære."

SNU-konferansen har som mål

• Å bedre det pedagogiske tilbudet til barn og ungdom i grunnskolen.
  • Å kunne bidra til mestring og utvikling av kunnskap, ferdigheter og holdninger.
  • Å være kontaktorgan mellom skolene.
  • Å medvirke til samarbeid med andre faggrupper/etater som inngår i arbeidet rundt barn og ungdom.

Konferansen arrangeres årlig i mai og tilbyr et rikt faglig og sosialt program. Årets konferanse finner sted på Quality Hotel Maritim, organisert av Vågen læringssenter i Karmøy. Den er åpen for alle aktører på kommunalt og fylkeskommunalt nivå som er engasjert i opplæring, læringsmiljøer og skoleutvikling.

SNU fungerer også som et nettverk for tilpassede opplæringsavdelinger i videregående skoler og for oppfølgingstjenestene i fylkene. Medlemsskolene i SNU har over mange år bygget opp omfattende kompetanse innen tilpasset opplæring, spesialundervisning, håndtering av utfordrende atferd og utvikling av læringsmiljøer.