Satser på fremtidens fagarbeidere

Karmøy kommune har gode erfaringer med å ta inn lærlinger, og dette året vil 39 nye lærlinger få prøve seg i arbeidslivet. Lærlingene møtte til introduksjonsdag på rådhuset, hvor de fikk nyttig og viktig informasjon blant annet om sine rettigheter og plikter som arbeidstakere.

Lærlinger får informasjon om nettvett Torgeir Henden

Lærlingene vil de neste to årene få verdifull erfaring, med opplæring fra erfarne veiledere i sine respektive fagområder. Kommunen liker å bidra til kompetanseutvikling for ungdommer som ønsker en praktisk vei inn i arbeidslivet.

Lærlingene er fordelt på flere fagområder:

• Barne- og ungdomsarbeiderfaget (15)

• Helsefagarbeidere (20)

• IT-servicefag (1)

• Renhold (1)

• Byggdrifter (1)

• Ernæringskokk (1)

• “Menn i helse” (2)

Inntaket av lærlinger skjer hvert år med søknadsfrist 1. mars. For å bli lærling må du ha fullført VG1 og VG2. Alle som søker, gjennomgår intervju og vurderes på bakgrunn av karakterer, fravær, referanser og egnethet i faget.

Karmøy kommune samarbeider tett med Rogaland fylkeskommune og besøker videregående skoler for å informere om lærlingetilbudet.

Les tidligere sendte nyhetsbrev