Skal bli flinkere til å snakke om rus

For å styrke skoleansattes kunnskap om rusmidler og samtaleferdigheter rundt temaet, etablerer en nå opplæringsprogrammet «kjentmann».

Åsa Sjøgren, KORUS Stavanger - Klikk for stort bildeÅsa Sjøgren fra KORUS Stavanger kurset skolefolk og andre som jobber med ungdom.

For å bidra til at skoleansatte får bedre kunnskap om rus og blir flinkere til å forebygge bruk blant elever, har blant andre ansatte på skolene, PPT, skolehelsetjenesten og SLT blitt kurset i forebyggingsprogrammet «Kjentmann». Det samme har deres kolleger i Tysvær og Haugesund. Opplæringen retter oppmerksomheten mot samtaleferdigheter for å bygge gode relasjoner med elevene. Dessuten dreier det seg om handlingsplaner og hvilke instanser skolen kan samarbeide med.

Som ansatt i skolen kan det være vanskelig å vite hva en skal gjøre når det er mistanke om at elever ruser seg eller det går rykter om salg av rusmidler på skolen. «Kjentmann» skal være et verktøy for å komme tidlig på banen. Opplæringen har tatt seks dager. Programmet er utviklet av Stiftelsen Bergensklinikkene og tilbys gjennom KORUS, kompetansesenter for rusfeltet.

Den kunnskapen en tilegner seg gjennom programmet er en viktig del av kommunens plan for å styrke trygt og godt skolemiljø. Opplæringen skal holdes ved like gjennom systematisk kompetanseheving framover.

Kursdeltakere på kurs i "Kjentmann" - Klikk for stort bildeAnsatte fra Karmøy, Haugesund og Tysvær på kurs med KORUS i forebyggingsprogrammet «Kjentmann».