Sommerfuglprosjekt i barnehagen

Skudenes barnehage gir barna muligheten til å følge livssyklusen til sommerfugler og lære å ta vare på små insekter.

Thea Sofie synes larvene er morsomme - og de kiler. Torgeir Henden

Underveis, og også i forkant av sommerfuglprosjektet, lærer barna mye om sommerfugler. De oppdager at det finnes mange forskjellige arter med ulike levemåter. Barna har vært med på å innrede og holde rent kassen hvor sommerfugllarvene bor. Når larvene klekkes og trenger mat, hjelper barna med å finne de riktige bladene.

Når larvene begynner å vokse, vil alle barna holde dem og la dem krabbe over hender og armer. Barna lærer at de må la larvene krabbe selv fra den ene hånden til den andre uten å dra dem løs, for ikke å skade dem. Larvene suger seg nemlig fast med beina.

-Som et resultat av sommerfuglprosjektet har barna blitt mye mindre skeptiske til småkryp enn før. Barna lærer å ha omsorg og respekt for småkrypene. De tilegner seg også kunnskap om insektenes livssyklus og om forskjellige planter, trær og busker, sier barnehagestyrer Maria Nordstrand.

Sommerfugllarvenes syklus består av fire stadier:

1. Egg: Larvene klekkes fra egg som sommerfuglene legger på blader.
  2. Larve: Larvene spiser mye og vokser raskt. I denne fasen hjelper barna med å finne mat til dem.
  3. Puppe: Etter å ha spist og vokst, forvandler larvene seg til pupper. Barna følger nøye med på denne spennende prosessen.
  4. Sommerfugl: Til slutt klekker sommerfuglene ut av puppene, klare til å utforske verden.

-Forvandlingen som skjer fra egg til sommerfugl er jo helt fantastisk, og den speiler det vi er med på gjennom visjonen Liten og Trygg. At vi får være med i barnas ulike stadier med gleder og mestring, og til slutt være med å sende de ut og videre i livet som flotte sommerfugler, avslutter barnehagestyreren.

Oversikt over barnehager i kommunen