Spadestikk for etterlengtet brannstasjon

Ordfører Leiv Arne Marhaug og Bjørnis har tatt første spadestikk for den nye hovedbrannstasjonen på Raglamyr. Stasjonen er etterlengtet for mannskapene i Haugaland Brann og redning IKS.

Første spadestikk for ny hovedbrannstasjon på Raglamyr - Klikk for stort bildeFørste spadestikk for ny hovedbrannstasjon på Raglamyr Torgeir Henden

-Det er en glede for meg å symbolisere det viktige arbeidet som nå er i gang ved bygging av ny hovedbrannstasjon for i alt seks kommuner, sier ordfører i Karmøy, Leiv Arne Marhaug. Han tok første spadestikk i det interkommunale samarbeidet.

-Fantastisk at arbeidet med ny hovedbrannstasjonen for flere kommuner nå er i gang, sammen er vi gode, smiler ordføreren. Haugaland Brann og Redning IKS har ventet på byggestart av den nye hovedbrannstasjonen og ser frem til å samordne aktivitetene og flytte inn i den nye hovedbrannstasjonen våren 2025. Stasjonen bygges på bygrensen mellom Karmøy og Haugesund i det som er et strategisk knutepunkt på Raglamyr.

Hovedbrannstasjon

Stasjonen blir hovedbrannstasjon for Haugaland Brann og Redning som i dag betjener kommunene Vindafjord, Utsira, Sveio, Bokn, Tysvær og Karmøy. Byggeprosjektet har som mål å styrke regionens brannsikkerhet ved å tilby moderne og effektive fasiliteter  for nødetatene. I alt 60 personen er vil ha brannstasjonen som sin daglige arbeidsplass. Både forebyggende avdeling, inkludert feiervesenet og tilsyn, beredskapsavdelingen med brannmannskap, logistikkavdeling og administrasjon skal inn i det moderne bygget på 5000 kvadratmeter fordelt på to etasjer. Uteområdet blir på i alt 9000 kvadratmeter. Hovedbrannstasjonen erstatter stasjonene i Tysværvåg, Bø og Vormedal.

Det er Engelsen Bygg AS som er tildelt oppdraget med å bygge den nye hovedbrannstasjonen.