Spennende kulturideer i Kopervik

Politikerne har pekt på at satsingen på kulturhus skal skje i Kopervik og det skal bidra til byutvikling. Nå har arkitektfirmaet Vill sett nærmere på hvordan et kulturhus kan integreres i dagens bystruktur. Da er huset blitt en del av en kulturgate som en inspirasjon for videre arbeid.

Arkitektfirmaet Vill har spennende ideer om hvordan kulturhuset i Kopervik kan være en del av en kulturgate,

-Dette er spenstige og fine tanker vi har fått som vi kan la oss inspirere av, sier Winje. Han presiserer at dette kun er ideer i den fasen som kulturhusarbeidet nå er inne i. Nå må vi innhente informasjon slik at private og politikere får gode beslutningsgrunnlag når vi det er tid for endelig vedtak om kulturhus, sier Winje.

Politikerne har lagt til grunn en retning, lokasjon og modell for det nye kulturhuset. Det er arbeidet videre med en modell kalt ”Området - byen som ressurs” og det er slått fast at det kommende kulturhuset skal lokaliseres til Kopervik sentrum. Dette valget er grunnlaget for de ideene som Vill Arkitektur nå har ført i pennen. Målet er å gi inspirasjon og vise muligheter for hvordan kultursatsingen kan gjennomføres. Arbeidet med kulturhus skjer i tett samhandling med driftige private  eiendomsutviklere. Formannskapet i kommunen er styringsgruppe for arbeidet.

Arbeidet med å bygge kulturhus og by samtidig er spennende, sier by- og samfunnsutvikler Vigleik Winje. Rapport fra 2018 om behov for kulturhus, utarbeidelse av konseptet område og medvirkning med innspill til rom og funksjonsprogram er alle grunnlag for ideene som nå presenteres.

Kulturhus i kulturgate

Arkitektene har sett på området fra Festplassen og til parken i Kopervik. I sin rapport skriver de:

«Vi har sett på hvilke funksjoner som bør være inne i selve kulturhuset, og på det ønskede programmet tilknyttet kulturhuset som også kan fylle byen med liv. Det totale programmet er større enn det transformerte kulturhuset. Dette gjør at kulturhuset er avhengig av byen rundt, og byen rundt vil bli avhengig av kulturhuset som navet i det nye sentrum.»

Tanken er at privat næringsliv og det offentlige kan satse i kulturgaten hvor kulturhuset etableres. Målet er at kulturhuset skal bidra til aktivitet i byen og skape verdier på tvers, for kommune, næringsliv og innbyggere.

Mulighetsstudien kan du lese her (PDF, 22 MB)

Arkitektfirmaet Vill har ideer om hvordan kulturhuset i Kopervik kan være en del av en kulturgate,